60 000 hjemløse etter bombingen av Gaza

232 mennesker har mistet livet, sykehus, vannledninger og veier er bombet i stykker. Elleve døgn med angrep har etterlatt befolkningen på Gaza i bunnløs nød.

MicrosoftTeams-image (34).png

Det er store ødeleggelser på Gaza etter angrep, og mange må søke tilflukt i skoler og tomme bygninger. Foto: Samar Abu Elouf/The New York Times/NTB.

20. mai kom den etterlengtede nyheten om våpenhvile mellom Israel og palestinske Hamas, som styrer Gazastripen.

Siden angrepene startet 10. mai har flere kilometer med underjordiske tunneler, bygninger og hjem blitt ødelagt. 60.000 mennesker er nå hjemløse, 232 mennesker har mistet livet og flere tusen har akutt behov for hjelp.

– Gaza trenger vår hjelp nå, og i lang tid framover, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Ventet på bombene

Gaza har to millioner innbyggere, som nå er sterkt preget etter angrepene. Du kan lese vår kollega Nidals Hamdounas beskrivelser av hvordan det har vært å vente på bombene i VG her.

Han forteller hvordan det er å leve med bomber når det ikke er noe sted å gjemme seg.

Etter elleve døgn med israelsk bombing er det kritisk behov for livsviktig nødhjelp på Gazastripen, sier Høybråten.

– Den palestinske sivilbefolkningen er svært hardt rammet.

Sykehus og vannledninger, kloakksystemer, strømtilførsel og annen infrastruktur er ødelagt.

– Gaza var i en humanitær krise lenge før denne konflikten og krigshandlingene startet. Halvannen uke med massive angrep på enklaven har ført til ytterlige og enorme lidelser for den hardt prøvede befolkningen, sier han.

Kritisk behov for hjelp

Bombingen har rammet befolkningen på Gazastripen, som er 41 kilometer lang og 12 kilometer bred, hardt.

– Folk mangler mat, rent vann, strøm, toaletter, helsetjenester og tak over hodet. I tillegg til alt dette ligger faren for en ny stor smittebølge av covid-19, spesielt etter at Israel bombet bygningen som huset Gazas eneste testsenter, sier han.

Høybråten understreker at det haster med å få frem humanitær hjelp.

– Skal vi unngå en fullstendig kollaps, er det nå avgjørende at vi og andre organisasjoner snarest mulig får full tilgang slik at nødhjelpsresponsen kan komme i gang for alvor.

Så langt har det vært vanskelig å komme frem med nødhjelp, men vi har delt ut mat og hjulpet til der det har vært mulig.

– Kirkens Nødhjelp vil nå i første omgang bistå de hardest rammede og mest sårbare familiene slik at de kan få kjøpt seg mat og andre nødvendighetsartikler. Vi vil reparere vannrør, vannpumper og brønner slik at befolkningen i Gaza får en mer stabil tilgang til rent og trygt vann, avslutter han.

Kirkens Nødhjelps har vært til stede i Palestina i 25 år, men har støttet prosjekter helt siden 1954. Sammen med våre lokale og internasjonale partnere har vi jobbet for en rettferdig, fredelig og varig løsning på konflikten mellom Palestina og Israel.

Publisert: