Afghanistan må ikke bli et nytt Syria

Afghanistan må ikke bli et nytt Syria der sivilbefolkningen igjen blir uskyldige ofre i et storpolitisk maktspill. Nå må Norge og verdenssamfunnet stå opp for Afghanistan og et hjelpe et folk i en helt prekær humanitær situasjon, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Kabul EPA.jpg

Foto: EPA/STRINGER.

Etter flere tiår med krig og konflikt, ekstrem fattigdom og enorme lidelser er 3.5 millioner på flukt i eget land, og FN anslår at 18 millioner afghanere nå har behov for hjelp. Det tilsvarer nær halve befolkningen.

- Norge bør være en pådriver for at det internasjonale samfunnet nå ikke begraver seg i et politisk maktspill som forhindrer at livsnødvendig hjelp kommer fram til en utpint sivilbefolkning. Krig, tørke og covid har ført til enorme lidelser. Folk i nød skal ha hjelp, og behovene i Afghanistan er helt prekære, sier Høybråten.

Kirkens Nødhjelp har vært i Afghanistan siden 1996, og organisasjonen frykter nå at afghanerne igjen blir uskyldige ofre.

-Vi ser allerede at bistandsmidler og internasjonal økonomisk hjelp begynner å bli satt på hold. Det kan raskt få katastrofale følger. Nå må verdenssamfunnet sørge for å få hjelpen fram. Uansett en uavklart situasjon kan vi ikke snu ryggen til det afghanske folk nå, sier Høybråten.

Publisert: