Akutt krise i Afghanistan

Etter flere tiår med krig og konflikt, ekstrem fattigdom og enorme lidelser er 3.5 millioner afghanere på flukt i eget land. Og antallet øker for hver dag. FN anslår at 18 millioner afghanere nå har behov for hjelp. Det tilsvarer nær halve befolkningen.

Afghanistan 2021 - 2.png

Lenge før hendelsene i august i år var den humanitære situasjonen i Afghanistan en av de verste i verden. Koronapandemi og alvorlig tørke i store deler av landet påfører befolkningen ytterligere lidelser. Verdens matvareprogram opplyser at en tredel av Afghanistans befolkning- nærmere 14 millioner mennesker- allerede er utsatt for sult. Mer enn halvparten av alle barn under fem år trues av akutt underernæring. FNs generalsekretær António Guterres uttalte i september at millioner risikerer å dø: «Det er vår plikt å utvise vår solidaritet med folk som lider og der millioner risikerer å dø av sult», sa FN-sjefen.

Millioner på flukt

På slutten av fjoråret var allerede 2,9 millioner afghanere internt fordrevet. I løpet av sommeren steg tallet til 3,5 millioner. Svært mange av disse befinner seg nå i Kabul og andre større byer. Felles for de aller fleste er at de har lite annet enn det lille de de fikk med seg da la på flukt. De mangler alt.

Kirkens Nødhjelp har vært i Afghanistan siden 1996, og sammen med våre partnere på bakken forbereder vi nå innsats i flere av landets hardest rammede provinser. Vi har allerede delt ut telt, og planen er nå å sørge for rent vann, sanitære løsninger og hygieneartikler, tak over hodet og det aller mest nødvendige av husholdningsartikler.

Folk i nød skal ha hjelp

- Kirkens Nødhjelp har en stor fordel av å ha vært på bakken for å hjelpe det afghanske folk i flere tiår. Sammen med våre partnere gjør vi nå alt vi kan for å nå ut til de aller mest sårbare i ulike deler av landet, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

- Nå må vi og verdenssamfunnet stå opp for Afghanistan og hjelpe et folk i en helt prekær humanitær situasjon. Folk i nød skal ha hjelp,

Foto: NTB/ Moe Zoyari/Redux.

Publisert:

Folk i nød skal ha hjelp.

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 250 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned