Vi deler ut nødhjelp i Gaza

Kirkens Nødhjelp er til stede inne i Gaza, der vi deler ut nødhjelp.

Saken er oppdatert 24.04.2024

Gaza matudeling 3  APRIL 2024.jpg

Kirkens Nødhjelp og våre partnere er til stede i Gaza, og gjør hva vi kan for å dekke umiddelbare behov.

I det siste har vi delt ut mat. Vi har i april gjennom våre partnere delt ut varme måltider til internt fordrevne sør i Gaza. Totalt skal 35.000 varme måltider deles ut i denne runden. Fra før av har vi delt ut mat til tusenvis av mennesker i Gaza i flere runder i løpet av krigen.

Vi har også i det siste delt ut hygienepakker til befolkningen.

Behovet for humanitær hjelp er enormt, blant annet for mat, vann, medisiner, toaletter og drivstoff. Men altfor lite nødhjelp kommer inn i Gaza.

Ifølge FN er 1.9 millioner mennesker internt fordrevet – det utgjør 85 prosent av befolkningen i Gaza.

Gaza matutdeling APRIL 2024.jpg
Gjennom lokale partnere i Gaza deles varme måltider ut. Totalt skal 35.000 varme måltider deles ut i denne runden.

Dette gjør Kirkens Nødhjelp:

• Kirkens Nødhjelp og våre partnere har etter at krigen brøt ut gitt ut mat, vann, tepper og kontanter til internt fordrevne.

• Vi har delt ut varme måltider, og matvarepakker med blant annet linser, bønner, mel, sardiner, oliven, kyllingbryst på boks, dadler, sukker, olivenolje, honning og pasta.
  • Vi har også delt ut hygienepakker med blant annet såpe, sjampo, tannkrem, tannbørster, bleier, bind, toalettpapir, håndsprit og håndklær.

• Vi har organisert aktiviteter for barn for å gi dem rekreasjon.

• Vi har også bidratt med kontantoverføringer/støtte til de mest sårbare, blant familier som ikke er i FNs tilfluktsteder.

• Vi gir psykososial støtte til jenter og kvinner.

• Vi har desinfisert skoler for å hindre spredning av sykdommer.

Gaza matudeling 2  APRIL 2024.jpg

Så snart det er mulig, vil Kirkens Nødhjelp også gjøre følgende i Gaza:

• Dele ut mer mat, rent vann og kontanter.

• Drive folkeopplæring om faren for udetonerte eksplosiver.

• Sørge for tilgang på vann, gode sanitærforhold og hygieneprodukter.

• Hjelpe bønder med å komme i gang med dyrking igjen, så de kan være selvhjulpne.

• Gi støtte til arbeid mot kjønnsbasert vold.

Dette trengs umiddelbart i Gaza:

Vann: Hundretusenvis av mennesker mangler vann. Tilgangen til rent vann er svært dårlig. Det er stor fare for dehydrering og utbrudd av vannbårne sykdommer som diare, kolera og difteri.

Mat: 1,1 millioner mennesker står på randen av hungersnød i Gaza, og ytterligere 850.000 sulter, ifølge FN.

Strøm: Strømstans i Gaza hindrer transport. Strøm trengs også for å drive generatorer på sykehus. Ifølge sykehus har pasienter mistet livet på grunn av mangel på strøm til apparater.

Helse: Det er enormt behov for utstyr og medisiner, ikke minst for sykehusene på Gaza. Et flertall av dem er ikke lenger i drift, ifølge FN.

Drivstoff: Fortsatt er altfor lite drivstoff tilgjengelig. Dette er høyst nødvendig for å drive sykehus, helsefasiliteter og vann- og sanitæranlegg.

Toaletter: Det er en enorm mangel på toaletter. Flere steder må hundrevis dele på ett toalett.

PHOTO-2024-02-08-12-25-58.jpgBefolkningen i Gaza bor under svært dårlige forhold. Her fra sør i Gaza. Foto: Kirkens Nødhjelp.

Kirkens Nødhjelp krever:

• Kirkens Nødhjelp krever våpenhvile og full humanitær tilgang til Gaza.

• En varig våpenhvile bør etterfølges av en politisk prosess mot en varig fred.

• Sivile må beskyttes, folkeretten må respekteres og gjenværende gisler som er holdt fanget på Gaza må frigis.

• Kirkens Nødhjelp har vært til stede i Palestina i flere tiår, og gir bistand på Vestbredden, Øst-Jerusalem og i Gaza. Vi har et felles landkontor med danske Folkekirkens Nødhjælp, og samarbeider både med israelske og palestinske sivilsamfunnsorganisasjoner.

Vi er forberedt på å øke innsatsen så snart det er mulig.

Gazas befolkning mangler alt man trenger for å leve. Du kan være med på å gjøre en forskjell. Støtt Gaza.

VIPPS: 2426

Bli fastgiver

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 250 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned