Vi deler ut nødhjelp i Gaza

Kirkens Nødhjelp er til stede inne i Gaza, der vi deler ut nødhjelp.

Saken er oppdatert 15.07.2024

Matutdeling Gaza juni 2024 1  IMG-20240613.jpg
Kirkens Nødhjelps partner i Gaza har delt ut mat i juni.

Kirkens Nødhjelp og våre partnere er til stede i Gaza, og gjør hva vi kan for å dekke umiddelbare behov.

Etter at krigen startet i oktober 2023 har vi blant annet delt ut mat og hygienepakker til Gazas befolkning.

Behovet for humanitær hjelp er enormt, blant annet for mat, vann, medisiner, toaletter og drivstoff. Men altfor lite nødhjelp kommer inn i Gaza.

Ifølge FN er 1.9 millioner mennesker internt fordrevet – det utgjør 85 prosent av befolkningen i Gaza.

Gaza matutdeling APRIL 2024.jpg
Gjennom lokale partnere i Gaza deles varme måltider ut.

Dette gjør Kirkens Nødhjelp:

• Kirkens Nødhjelp og våre partnere har etter at krigen brøt ut delt ut nødhjelp til internt fordrevne; blant annet mat, vann og tepper.
  • Vi har delt ut både varme måltider og matvarepakker i en rekke omganger
  • Vi har delt ut hygienepakker med blant annet såpe, sjampo, tannkrem, tannbørster, bleier, bind, toalettpapir, håndsprit og håndklær.
  • Vi har organisert aktiviteter for barn for å gi dem rekreasjon.
  • Vi har også bidratt med kontantoverføringer/støtte til de mest sårbare, slik at de kan kjøpe det de trenger mest.
  • Vi gir psykososial støtte til jenter og kvinner.
  • Vi har gjort sanitærreparasjoner, som å installere lys og sette på lås på toaletter i leirer for internt fordrevne, slik at toalettene blir tryggere. Vi har også desinfisert sanitærrom i leirer for fordrevne for å hindre spredning av sykdommer.

Gaza matudeling 3  APRIL 2024.jpg
Vi har i flere omganger gjennom våre partnere delt ut varme måltider til internt fordrevne sør i Gaza.

Så snart det er mulig, vil Kirkens Nødhjelp også gjøre følgende i Gaza:

• Dele ut mer mat, rent vann og kontanter.

• Drive folkeopplæring om faren for udetonerte eksplosiver; hvordan man kan kjenne det igjen og unngå å bli skadet. Dette arbeidet er påbegynt.

• Fortsette å sørge for tilgang på vann, gode sanitærforhold og hygieneprodukter.

• Hjelpe bønder med å komme i gang med dyrking igjen, så de kan være selvhjulpne.

• Fortsette utdeling av kontanter til dem som trenger det mest, slik at de kan kjøpe det de trenger aller mest.

• Gi støtte til arbeid mot kjønnsbasert vold. Ved hjelp av en av våre partnerorganisasjoner vil vi fortsette å gi pyskososial støtte til kvinner og jenter, som er særlig utsatte i krig og konflikt.

Dette trengs umiddelbart i Gaza:

Vann: Hundretusenvis av mennesker mangler vann. Tilgangen til rent vann er svært dårlig. Det er stor fare for dehydrering og utbrudd av vannbårne sykdommer som diare, kolera og difteri.

Mat: 1,1 millioner mennesker står på randen av hungersnød i Gaza, og ytterligere 850.000 sulter, ifølge FN.

Strøm: Strømstans i Gaza hindrer transport. Strøm trengs også for å drive generatorer på sykehus. Ifølge sykehus har pasienter mistet livet på grunn av mangel på strøm til apparater.

Helse: Det er enormt behov for utstyr og medisiner, ikke minst for sykehusene på Gaza. Et flertall av dem er ikke lenger i drift, ifølge FN.

Drivstoff: Fortsatt er altfor lite drivstoff tilgjengelig. Dette er høyst nødvendig for å drive sykehus, helsefasiliteter og vann- og sanitæranlegg.

Toaletter: Det er en enorm mangel på toaletter. Flere steder må hundrevis dele på ett toalett.

PHOTO-2024-02-08-12-25-58.jpgBefolkningen i Gaza bor under svært dårlige forhold. Her fra sør i Gaza. Foto: Kirkens Nødhjelp.

Kirkens Nødhjelp krever:

• Kirkens Nødhjelp krever våpenhvile og full humanitær tilgang til Gaza.

• En varig våpenhvile bør etterfølges av en politisk prosess mot en varig fred.

• Sivile må beskyttes, folkeretten må respekteres og gjenværende gisler som er holdt fanget på Gaza må frigis.

• Kirkens Nødhjelp har vært til stede i Palestina i flere tiår, og gir bistand på Vestbredden, Øst-Jerusalem og i Gaza. Vi har et felles landkontor med danske Folkekirkens Nødhjælp, og samarbeider både med israelske og palestinske sivilsamfunnsorganisasjoner.

Vi er forberedt på å øke innsatsen så snart det er mulig.

Gazas befolkning mangler alt man trenger for å leve. Du kan være med på å gjøre en forskjell. Støtt Gaza.

VIPPS: 2426

Bli fastgiver

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 250 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned