dePresno spiller live for Kirkens Nødhjelp

I påsken skal dePresno låse seg inn i studio og lage ny musikk. Men først skal han spille sin første livestream-konsert.

1.png

– Jeg er ung og kaster meg ofte på nye ting, derfor tror kanskje mange at jeg har holdt livestream-konserter tidligere, men dette er første gang. Jeg gleder meg veldig, sier Bjarte de Presno Borthen, bedre kjent under artistnavnet dePresno.

Tirsdag spiller 23-åringen livestream-konsert fra sitt eget studio i Bergen. Inntektene fra konserten går til Kirkens Nødhjelps arbeid, som bidrar til å gi sårbare mennesker tilgang til rent vann og gode sanitære forhold.

DePresno er popartist og låtskriver. Han slapp sin første singel «Forever» i mai 2015. Siden den gang har dePresno gitt ut flere radiolistede singler. En av hans mest populære låter er «Hide And Seek». I fjor ga dePresno ut debutalbumet, «Technicolor».

– Jeg tror det blir en veldig hyggelig konsert. Jeg skal spille mange av mine egne låter, og vise litt av det jeg lagde da jeg besøkte Nashville i USA i fjor høst. Flere av disse låtene skal jeg spille for første gang. I tillegg blir det en liten musikalsk overraskelse, som jeg ikke kan si noe mer om nå, sier Borthen.

Det var ikke vanskelig for Borten å takke ja, da han fikk forespørsel om å spille for Kirkens Nødhjelp.

– Jeg er vokst opp i en familie hvor det å vise nestekjærlighet har vært viktig. Da jeg fikk dette tilbudet, føltes det som en helt naturlig ting å stille opp på.

Borthen tror musikkbransjen går en usikker tid i møte.

– Koronakrisen gjør at alt føles som det er satt litt på pause. Musikkbransjen er jo en av de bransjene som rammes hardt økonomisk. Det blir spennende å se hva som skjer når dette er over. I mellomtiden må vi gjøre det beste ut av situasjonen. Livestream-konserter er et godt alternativ. I tillegg har vi tid til å jobbe med ny musikk, sier Borthen, som ikke tar påskeferie i år.

– Jeg skal låse meg inn i studio og lage musikk. I pausene blir det appelsin og Kvikk Lunsj.

Les også Live: dePresno for Kirkens Nødhjelp

Foto: Sony Music.