Dødstallene stiger i Haiti

Nok en gang er Haiti rammet av jordskjelv. Kirkens Nødhjelp jobber nå på spreng for å komme til med hjelp til landsbyene som nå er hardt rammet av jordskjelv. Så langt er 1300 bekreftet omkommet, men tallene stiger time for time.

jordskjelv.jpg

Det er store ødeleggelser etter jordskjelvet på lørdag. Over tusen har omkommet og dødstallene stiger. Kirkens Nødhjelp jobber for å få frem hjelp. Her er et av bildene vi har fått tilsendt etter jordskjelvet i Haiti

–  Tusenvis av hus er ødelagt eller jevnet med jorden, og over 60 prosent av befolkningen er rammet. Det er fortsatt mange etterskjelv, sier Johan Hindahl, landrådgiver i Kirkens Nødhjelp. Han har tett kontakt med våre kollegaer på Haiti.

14. august ble Haiti rammet av et kraftig jordskjelv i den sørvestlige delen av landet. 1300 har mistet livet og 5.700 er skadd. Også i 2010 ble Haiti rammet av et jordskjelv. Skjelvet drepte mer enn 250.000 mennesker og gjorde flere millioner mennesker hjemløse.

Vanskelig sikkerhetssituasjon

Haiti er det fattigste landet på den vestlige halvkule og er spesielt utsatt for jordskjelv og tropiske stormer. Kirkens Nødhjelp har vært til stede i landet siden 1987 og har mange ganger bidratt til nødhjelp tidligere.

Haiti har det siste årene opplevd flere kriser. I tillegg til pandemien har landet hatt gjentatte uroligheter, voldelige demonstrasjoner, blokader av veier og kidnappinger. I juli ble den haitianske presidenten, Jovenel Moïse, skutt og drept i et angrep mot hans private bolig.

I to av fylkene som nå er hardest rammet av jordskjelvet, Grand Anse og Sud, har Kirkens Nødhjelp et omfattende arbeid innenfor vann, sanitær og hygiene.

– Vi jobber nå sammen med våre partnere for å kartlegge situasjonen og se hvordan vi kan hjelpe på best mulig måte. Det er vanskelig å komme til med nødhjelp fordi noen veier har blitt ødelagt i jordskjelvet, og det er også en svært utfordrende sikkerhetssituasjon. De siste månedene har det ikke vært mulig å reise med bil fra hovedstaden til de rammede områdene på grunn av fare for kidnappinger og angrep fra væpnende gjenger i deler av hovedstaden. Småfly og helikopter har vært eneste mulighet til å komme seg inn og ut av området til nå, forklarer Hindahl.

Sårbart for klimaendringer

På grunn av Haitis beliggenhet er landet sårbart for klimaendringer og har høy risiko for naturkatastrofer. Den tropiske stormen Grace er nå på vei mot Haiti og kan komme til å ramme landet tirsdag morgen norsk tid.

Tørke og kraftige orkaner er mer og mer vanlig og har negativ innvirkning på matsikkerheten. I 2016 førte orkanen Matthew til at hundrevis mistet livet, og at deler av det sørlige Haiti ble ødelagt.

Vår landdirektør i Haiti, Raymond Prospery, frykter nå at den humanitære situasjonen vil bli enda verre på grunn av den tropiske stormen som nå er på vei.

Han opplevde også jordskjelvet i 2010 og sier landet ikke er særlig godt rustet for naturkatastrofene som rammer.

At Haiti nå utsettes for en tropisk storm rett etter at de har vært utsatt for jordskjelv, er det verste som kan skje. Nå haster det med å få frem hjelp til den hardt rammede befolkningen, sier Hindahl.

Publisert: