Et barns liv - og død

Når et barn blir sykt, stopper tiden. Når et barn er så sykt at han eller hun får beskjed om at det bare har noen måneder igjen å leve, faller verden i grus. Denne uka var Kirkens Nødhjelp med på åpningen av en ny avdeling for palliativ behandling på Augusta Victoria-sykehuset i Øst-Jerusalem.

augusta104.jpg

I vakre omgivelser, høyt oppe på Oljeberget i Øst-Jerusalem, ligger Augusta Victoria-sykehuset, det palestinske motstykket til vårt eget Radiumhospital. Sykehuset, som Kirkens Nødhjelp har støttet, siden 1954, er det eneste spesialistsykehuset innen kreftbehandling som tilbyr strålebehandling for 4.5 millioner palestinere fra Gaza og Vestbredden.

Støtten har hele tiden vært for å bidra til å sikre den palestinske befolkningen et godt tilbud for kreftbehandling, samt pleie i den siste fasen av livet: Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for pasienter med inkurabel sykdom og kort forventet levetid. Den 20. november var det offisiell og høytidelig åpning av den nye avdelingen på sykehuset for slik behandling av barn.

Økende behov

- Augusta Victoria-sykehuset viser gang på gang at barn skal behandles likt, uansett hvor du kommer fra, og dette er noe vi aktivt fokuserer på og legger inn ekstra innsats for når vi nå har åpnet den nye avdelingen for palliativ behandling av barn, sier sykehusdirektør Walid Nammour.

Palliativ behandling er en omfattende tilnærming for å behandle fysiske behov, så vel som psykiske og åndelige behov. Dette gjelder barnet som er sykt, men også familien. Helsevesenet i Palestina har verken økonomi eller infrastruktur til å håndtere mengden av kreftpasienter, og det er et stort og økende behov for å utvide helsetjenester slik at palliativ behandling inngår i tilbudet.

Lik behandling for alle

Generalsekretær Dagfinn Høybråten og en rekke andre gjester fikk se en splitter ny avdeling som byr på det nyeste av teknologi, familierom, senger med bamsemotiver, egne bad, og lyse rom; Alt gjort med tanke på de små pasientene som må være på sykehuset fordi de er for syke til å dra hjem.

- Jeg er stoltest over at et barn fra Gaza, et barn fra Vestbredden, nå kan få likeverdig behandling. At de kan få behandling basert på medisinske behov, og ikke på hudfarge, religion, eller muligheten til å betale, sier sykehusdirektør Nammour.