- Et svik mot de fattigste

Kirkens Nødhjelp mener regjeringens bistandskutt er uakseptable. – Regjeringens troverdighet på fattigdomsbekjempelse er død og begravet, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Generalsekretær Anne-Marie Helland under et besøk i en flyktningleir i Serbia.

– Dette er langt mer enn vi hadde fryktet, og vil smerte voldsomt. Disse dramatiske kuttene vil ramme mennesker som allerede lever på et eksistensminimum – det er umulig å kutte så mye uten at det faktisk får konsekvenser for andre menneskers liv. Rike Norge burde holde seg for god til å bruke verdens fattige som salderingspost, sier Helland.

– Verdens rikeste regjering velger å kutte i støtten til de aller fattigste for at vi nordmenn skal bli enda rikere. Det er uforståelig og det er dypt og inderlig urettferdig, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Ødelegger kriseforebygging

Regjeringen river ned grunnmuren i millioner av fattige menneskers liv, mener Kirkens Nødhjelp.

– Regjeringens troverdighet på fattigdomsbekjempelse er død og begravet. Kutt i langsiktig bistand vil ha alvorlige konsekvenser for muligheten til å skape en fremtid for millioner av mennesker i fattige land. Ved å la verdens fattige ta regningen for mennesker på flukt, spenner regjeringen bein for viktig forebygging av fremtidige kriser, sier Helland.

– Ubegripelig

Kirkens Nødhjelp mener det er ubegripelig at en budsjettpost på én prosent av BNI skal ta mesteparten av kostnadene ved flyktningkrisen.

– At vi også tidligere har brukt ti prosent av bistandsbudsjettet innenlands, betyr jo ikke at det er riktig. Nå gjør regjeringen Norge til det største mottakerlandet av norsk bistand. Verdens rikeste land er i ferd med å bli det landet som bruker mest bistandspenger på seg selv, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Stortinget kan stanse kuttene

Det er ikke for sent å stanse kuttene. Budsjettforslaget skal behandles i Stortinget, og flertallet kan velge å stanse kuttene. Støtt vårt opprop ved å sende en sms med kodeord OPPROP BISTAND og ditt navn til 2468.

Publisert: