Evakuert fra Sør-Sudan

Kirkens Nødhjelp har i dag evakuert tre av sine internasjonale medarbeidere fra landkontoret i Sør-Sudans hovudstad Juba, blant dem den norske økonomisjefen Magne Svendsen.

Evakueringsflyet var chartret av det internasjonale Kirkens Nødhjelp, og evakueringen ble organisert av norske og danske Kirkens Nødhjelp. Med på flyet var også syv av Norsk Folkehjelps ansatte i Sør-Sudan, og den norske frilansjournalisten Maren Sæbø.

Flyet, med til sammen 42 passasjerer om bord, tok av fra Juba flyplass 08.50 i dag tidlig. Evakueringen gikk etter planen og uten vanskeligheter. Flere hundre mennesker er drept i kamphandlinger flere steder i Sør-Sudan de siste dagene, og i hovedstaden Juba har kampene vært intense.

- Det har vært nervepirrende døgn for alle våre ansatte i Sør-Sudan, og vi er glade for at våre internasjonale medarbeidere nå er i sikkerhet i Kenyas hovedstad Nairobi, der debriefingen av dem starter umiddelbart. Samtidig jobber vi nå for å trygge våre 70 nasjonalt ansatte i Sør-Sudan, sier kommunikasjonssjef i Kirkens Nødhjelp, Håkon Haugsbø.

- Staben returnerer til arbeidet så snart sikkerhetssituasjonen tillater, og Kirkens Nødhjelp er i gang med å planlegge økt nødhjelpsinnsats for de mange som har måttet flykte på grunn av de siste dagers kamphandlinger, sier Haugsbø.

Publisert: