Går sammen for å bekjempe den katastrofale pandemien i India

Hele kirkenettverket vår, ACT Alliance, forener nå krefter for å hindre smitte og gi humanitær hjelp til et land i krise.

CASA 1.jpeg

På rekordtid har smitten spredd seg i India og en ny variant av covid har ført til tusenvis av dødsfall.

- Ingen vet hvordan dette vil utvikle seg, sier Joseph Sahayam, som er ansvarlig for ACT-responsen og ACT-forum i India i India.

Derfor fokuserer vi på de akutte behovene, sier han. - De akutte behovene er enorme.

Deler ut masker og hansker

Sahayam forteller videre at delstatene Maharashtra og Gujarat i vest, Haryana i nord og Madhya Pradesh i sentrale India, mangler tilgang til oksygen. I den nordlige delstaten Uttar Pradesh har sykehus satt ut skilt om at de ikke har oksygen og flere sykehus må avvise pasienter og sende dem videre.

- Vi deler ut hygieneutstyr som masker, såpe, desinfiseringsmidler og hansker, men hovedoppgaven vår er å øke bevisstheten hos befolkningen slik at vi kan forebygge og hindre smitte, sier han.

Dette gjør vi i tett samarbeid med sivilsamfunnet og våre partnere i India, forklarer han.

- Vår hovedprioritet er å støtte lokalsamfunn som er hardt rammet, slik at syke får behandling hjemme. Vi støtter dem med medisiner og nødvendig utstyr, sier Sahayam.

IMG-20210512-WA0000.jpg

ACT Alliance vil også jobbe med kjønnsbasert vold, både forebygging og oppfølging.

- Den kjønnsbaserte volden har økt, og vi er i kontakt med partnere, medlemskirker og myndigheter, legger han til.

Det haster med å få på plass forebyggende tiltak, slik at lokalsamfunnene kan ruste seg mot viruset og reagere kjapt. Derfor er opplæring og forebygging ekstra viktig.

- Situasjonen er nå så prekær at de ansatte ikke kan bevege seg fritt. Derfor blir det ekstra viktig å styrke den eksisterende responsen vi har allerede har i lokalsamfunnene, slik at vi blant annet kan endre holdninger.

India – en advarsel

ACT jobber derfor med å spre informasjon om covid, fordelene ved å ta vaksine, hvordan man selv kan forebygge viruset og hvordan risikoen kan reduseres. I tillegg gir vi informasjon om hvordan de nå må ta vare på seg selv i pandemien, både økonomisk, psykisk og fysisk.

Frykten for å ta vaksiner eksisterer fortsatt, spesielt på landsbygda.

- Mens landet har eksportert vaksiner i stor skala, er det ikke nok doser til befolkningen i India på 1,37 milliarder mennesker. Rundt 109 millioner mennesker har fått en dose og rundt 17 millioner mennesker er fullvaksinert etter å ha mottatt to doser - bare en brøkdel av befolkningen.

Sahayam har en viktig oppfordring:

- Det er på tide å forene og fokusere på umiddelbare behov. Situasjonen i India kan være en advarsel for resten av verden, men også føre til mer global solidaritet.

Også Rudelmar Bueno de Faria, generalsekretær i ACT Alliance, maner til solidaritet.

- Den desperate situasjonen i India understreker akkurat nå viktigheten av global tilgang til vaksiner. Vi må støtte behovene til folket i India, men også fortsette å presse for at alle land skal ha tilgang til vaksiner så snart som mulig gjennom COVAX, og andre initiativer som respekterer prinsippene om rettferdighet og inkludering, sier han.

Selv om Kirkens Nødhjelp faset ut samarbeidet med indiske organisasjoner for over ti år siden, vil Kirkens Nødhjelp bidra med økonomisk støtte i den kritiske fasen landet nå befinner seg i.

CASA 2.jpeg

Foto: CASA India, SSBS-CNI.

Publisert: