#VOLDTEKTerVÅPEN

Ønsker å flykte videre

– Jeg er redd hun skal bli drept av IS-tilhengere, så jeg vil flykte til Australia med Rawan, sier Hezny Murad og tar et godt tak i sin 11 måneder gamle datter.

Hezny Murad er bror til fredsprisvinner Nadia og bor i Qadiya, leiren for internt fordrevne, nord i Irak i en bolig sammen med søsteren Kheireya og kona Jelan, også hun en frigitt IS-slave. De måtte rømme fra Sinjar sammen med resten av familien høsten 2014 og har bodd i leiren siden da. Lille Rawan ble født på Duhok sykehus, og foreløpig er hun fornøyd med livet der hun krabber rundt på tantens hjemmelagede teppe, men Hezny frykter for fremtiden hennes.

– Jeg er redd for at hun skal bli drept. Det var de muslimske naboene våre som pekte oss ut for IS, og disse naboene er nå flyttet tilbake, sier Hezny.

Hezny Murad med Rawan på 11 måneder. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

– Hvordan er det å ha barn i leiren?

– Vanskelig. Jeg har lønn fra staten siden jeg jobber som politi i Sinjar annenhver uke, men naboen er ikke så heldig. I vinter hadde han ikke penger til å betale for elektrisiteten, deres barn frøys seg gjennom vinteren, og jeg følte veldig med dem, sier Hezny.

– Drømmer dere om egen bolig utenfor Sinjar?

– Nei, jeg er veldig stolt av å bo her med mitt folk. Jeg fikk

tilbud om leilighet, men for oss jesidier betyr storfamilien alt. Jeg vil til Australia slik at Rawan skal slippe å bo her. Jeg vil at hun skal være trygg, sier Hezny.