Malawi rammet av flom igjen: – Haster med å få frem hjelp

Malawi rammes nok en gang av voldsomme naturkrefter. Dødstallene stiger etter at syklonen Freddy herjet i helgen. Kirkens Nødhjelp setter nå av 2,5 millioner kroner for å hjelpe flomofrene.

6 Malawi Syklonen Freddy Mars 2023 Foto Fracis Botha Kirkens Nødhjelp.png

Store områder er rammet av flom i Malawi etter syklonen Freddy. Foto: Francis Botha / Kirkens Nødhjelp.

– De samme områdene, de samme menneskene som mistet alt i to sykloner i 2022, opplever igjen virkningene av klimaendringene på kroppen på verst tenkelige måte, sier landdirektør for Kirkens Nødhjelp i Malawi, Håvard Hovdhaugen.

Kirkens Nødhjelp setter nå av 2,5 millioner kroner fra vårt katastrofefond for hjelpe flomofrene.

– Vi vil være til stede i Malawi med vann, sanitære løsninger og hygieneartikler, i tillegg til forebyggende tiltak mot kolera og vannbårne sykdommer. Vi vil også styrke matsikkerheten i flomområdene, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Det haster med å komme frem med hjelp i flomområdene.

– For tredje gang har mennesker i Chikwawa mistet alt de eier på grunn av klimaendringene. Derfor mobiliserer vi raskt for å nå ut til ofre for syklonen, sier Høybråten.

De verste konsekvensene av klimaendringene

Malawi Syklonen Freddy.png

Felister Malunga og familien er hardt rammet av flommen. Foto: Francis Botha / Kirkens Nødhjelp.

Felister Malunga er 53 år gammel. Hun kommer fra landsbyen Chimatilo i Chikwawa-distriktet i Malawi.

– Vi opplever nå de verste konsekvensene av klimaendringene. Det ekstreme regnværet og den kraftige vinden har rammet nabolaget vårt hardt. Min gamle mor klarer ikke å komme seg ut av det flomrammede området. Derfor har jeg bestemt meg for å bli igjen her sammen med henne. Men vi har ikke mat eller noe til å varme oss, forteller Malunga.

Halv million trenger humanitær hjelp

Nærmere en halv million mennesker har behov for humanitær hjelp, opplyser FNs nødhjelpskontor. Selv om vinden hadde stilnet mandag, er det oversvømmelser mange steder. Det øker også faren for spredning av smittsomme sykdommer som kolera.

Det er ventet at stormen også vil ramme det nordøstlige Zimbabwe og sørøstlige Zambia.

– Alt er vasket vekk. Hjem, husdyr og avlinger har blitt vasket vekk av vannmassene, mange liv har gått tapt.

Ifølge Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) ligger Freddy an til å bli den mest langvarige syklonen som noen gang er registrert. Syklonen har sirkulert i det sørøstlige Afrika i én måned.

Sterke skildringer

Hovdhaugen har tidligere selv besøkt områdene som igjen er rammet av flom. Oppdateringene han nå får fra partnere og kollegaer etter syklonen Freddy, vitner om store ødeleggelser og en håpløs situasjon.

– Jeg har fått høre sterke skildringer. Blant annet fra en av prestene hos den katolske kirken. Han sier at mange føler seg utrygge, at situasjonen er forferdelig, det er ikke strøm eller vann. Broer er vasket bort. Han forteller at de har store problemer, at alt er trist og ber oss be for dem, sier Hovdhaugen.

Ifølge Nasa har Freddy også den høyeste akkumulerte syklonenergien som noensinne er registrert på den sørlige halvkule.

– Kirkens Nødhjelp kjenner området godt, har partnere på bakken som står klare til å bistå. Under fjorårets to sykloner sørget vi for rent vann, vannkanner, hygieneartikler og telt. I tillegg til å bygge toaletter.

MicrosoftTeams-image (6).png

Publisert: