Matkrisen har blitt en kamp på liv og død

Mens krigen pågår for fullt mellom Ukraina og Russland, tømmes kornlagre, møller, raffinerier og lager med kunstgjødsel. Land etter land melder nå om enorm prisvekst på varene de trenger aller mest for å overleve.

MicrosoftTeams-image (131).png

De siste månedene har flere land merket konsekvensene av krigen i Ukraina. Mel- og kornprisene har skutt i været, prisen på matolje er mangedoblet, og prisen på kunstgjødsel har doblet seg.

Verdensbankens president, David Malpass, uttalte at verden står foran en menneskelig katastrofe på grunn av matvarekrisen. Han påpeker at den store prisøkningen på mat fører til at «hundrevis av millioner» blir tvunget ut i fattigdom.

Verdensbanken har regnet ut at matvareprisene kan øke med 37 prosent. For dem som allerede er fattige, er utviklingen svært dramatisk.

– Vi frykter at dette bare er begynnelsen. I første omgang er dette en prisvekst som galopperer, i neste omgang kan vi få en stor forsyningskrise, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Kirkens Nødhjelp jobber i 30 land, og tilbakemeldingene vi får fra dem, er alarmerende.

Folk går forbi bakeriet

I Sør-Sudan forteller bakeren Gai Ruach Manyang om en enorm kundeflukt grunnet prisøkning i kombinasjon med inflasjon.

– Jeg er veldig bekymret. Både for landet mitt og mine 30 ansatte, sier Gai Ruach Manyang.

Han driver to bakerier i Juba i Sør-Sudan, Kanybek Bakery, og har merket en stor forandring etter krigen i Ukraina brøt ut.

– I 2014 til 2020 brukte jeg 20 sekker med mel daglig til produksjon av brød. Nå går det kun med åtte til ti sekker med mel. Det er en enorm endring i produksjonen vår.

20220331_082313833_iOS.jpg

Selv om det er stor aktivitet i bakeriet, er han bekymret for hvor lenge han kan holde det gående.

– Før var det kø her. Nå går folk bare forbi bakeriet mitt.

Ring Majok tar effektivt inn og ut brød fra den glovarme ovnen, mens Gai forteller at de kjøper melet gjennom møller i Tyrkia, som igjen har importert hvete fra Russland og Ukraina.

20220331_082724104_iOS - Copy.jpg

Bare siden krigen brøt ut, har prisen på en sekk mel på 50 kilo gått opp fra 37 til 43 dollar. Det betyr at prisene på brød har økt med mellom 10 og 20 prosent de siste ukene.

I tillegg til at det sørsudanske pundet har blitt svekket.

– Verdien på pengene våre er så dårlig nå at folk verken har råd til mat eller brød, forteller han videre.

John Nyilek Ojet er nestleder ved bakeriet og sier han også merker godt at situasjonen har endret seg.

– Vi håper situasjonen endrer seg, slik at markedet stabiliserer seg. Vi har en alvorlig situasjon i landet vårt nå.

Matkrisen sprer seg

Fra Malawi har vi den siste tiden har vi fått flere alvorlige rapporter. Folk har ikke råd til å kjøpe mat på grunn av prisstigningen. Våre ansatte forteller om barn som går på skolen på tom mage, og at mange familier nå knapt har råd til et måltid om dagen.

Brødprisene i Malawi er tredoblet siden krigen brøt ut. I tillegg merker nå også bøndene at prisen på kunstgjødsel har økt. På et år har prisene doblet seg.

Nancy Zimba er bonde og forteller at hun nå må betale dobbelt så mye for en sekk med gjødsel.

– Dette rammer matsikkerheten vår fordi de fleste bønder har ikke råd til denne gjødselen. Vi bruker organisk gjødsel, men for at vi skal få til en effektiv produksjon, må den blandes med kunstgjødsel.

Rapporter fra utekontorene

I Libanon frykter man at flere bakerier må stenge, og det kan bli stor brødmangel.

I Etiopia stiger matprisene hver dag, og det er stor bekymring for økonomien i landet. I tillegg trenger sju millioner mennesker akutt nødhjelp som følge av tørke.

Palestina er hardt rammet, da landet importerer over 30 prosent av hveten sin fra Ukraina.

Sudan importerer 35 prosent av hveten sin fra Ukraina.

Haiti opplever høy inflasjon, og dette har blitt forverret som følge av krigen.

Tekst og foto: Anette Torjusen.

Publisert: