Mensen stopper ikke i kriser

Menstruell hygiene er et grunnleggende behov, men blir oversett eller nedprioritert i kriser. Det får konsekvenser for millioner av jenter og kvinner.

bredde2.jpg

Asante syr 300 bind i uka i Malawi og har skapt seg sin egen arbeidsplass, men alle har ikke så enkel tilgang til bind som henne. Foto: Kirkens Nødhjelp/Håvard Bjelland.

Menstruasjon er en naturlig prosess som alle jenter og kvinner går gjennom i løpet av livet. Globalt er rundt 1,8 milliarder jenter og kvinner i reproduktiv alder. 500 millioner av disse mangler trygge toaletter, dusjer og sanitærprodukter når de har mensen, ifølge Verdensbanken.

28. mai markerer Kirkens Nødhjelp Den Internasjonale mensdagen. I år er denne dagen ekstra viktig. Koronapandemien gjør nå at sårbare jenter og kvinner som allerede opplever utfordringer med mensen, har fått det enda tøffere.

Mangler bind og rent vann

I mange land har det blitt vanskeligere å få tak i sanitærprodukter som følge av stengte grenser og portforbud. Samtidig har prisene økt kraftig, i en tid hvor sårbare mennesker har fått redusert inntektene sine. I Malawi koster en pakke bind et beløp som er mer enn en dagslønn for en vanlig arbeider. Dette gjør at mange jenter og kvinner ikke har mulighet til å kjøpe bind og tamponger. Skoler og helsetjenester hvor kvinner vanligvis får tilgang til sanitærprodukter og informasjon om menstruell hygiene er stengt.

I tillegg er tilgangen til rent vann og sanitære tjenester begrenset i mange land og nå forverret på grunn av korona. Nesten 800 millioner mennesker mangler tilgang til rent vann. Bevegelsesrestriksjoner har gjort det vanskeligere å nå fram til de mest sårbare med vann- og sanitærtjenester.  Portforbud og frykt gjør også at kvinner ikke kommer seg ut for å hente vann og gå på do. Det skaper utfordringer for dem som ikke har toalett hjemme. I flere av landene hvor Kirkens Nødhjelp jobber rapporteres det nå om at infeksjonsfaren for menstruerende kvinner har økt, som følge av begrenset tilgang til rent vann.

Kvinner og jenter på flukt er enda mer utsatt. I humanitære kriser kan det være enda vanskeligere å få tilgang til bind, trygge toaletter og rent vann. Risikoen for seksuell vold og utnyttelse øker også i humanitære kriser, og kvinner og jenter forteller at fellestoaletter er blant de mest utrygge stedene i en flyktningeleir.

Vi må snakke høyere om mensen

Et av FNs bærekraftsmål for 2030 er at alle mennesker i verden skal ha tilstrekkelige og likeverdige sanitær-, hygiene- og toalettforhold. Under dette målet legger FN spesielt vekt på jenter og kvinners behov.  For at sårbare kvinner i verden skal kunne håndtere mensen på en god og verdig måte må det gjøres flere tiltak. Først og fremst må vi snakke mer og høyere om mensen og utfordre fordommer. Utfordringer kvinner opplever når de har mensen, må settes på den politiske agendaen. Flere kvinner må få tilgang til sanitærprodukter: engangsbind, gjenbrukbare bind, tamponger eller menskopper. I tillegg må flere få tilgang til rent vann, såpe, toalett og dusj. Men også et sted hvor man kan vaske og tørke gjenbrukbare sanitærprodukter.

Dropper ut av skolen

Mangel på kunnskap, sanitærprodukter og mulighet for å opprettholde god hygiene under mensen, kan ha alvorlig konsekvenser for jenters skolegang. Fem av ti skoler i verden har ikke tilgang på såpe og vann, og rundt 1 av 4 skoler har ingen sanitærfasiliteter. En rapport fra UNESCO viser at én av ti jenter sør for Sahara uteblir fra skolen når de har mensen. Dette er anslått til å utgjøre hele tjue prosent av et skoleår.

Vet ikke hva mensen er

Mangelfull kunnskap om mensen er et stort problem på verdensbasis. I Afghanistan vet kun halvparten av alle jenter hva mensen er når de får det første gang. Det viser en studie gjort av UNICEF og afghanske myndigheter. Det gjør at mange jenter blir redde når de får mensen, og er usikre på hvordan de skal håndtere det. Uvitenhet gjør at jenter og kvinner bruker skitne filler som kan føre til infeksjon. Sanitærprodukter selges i butikker i store afghanske byer, men er ofte gjemt bort på steder i butikken få kjenner til. Mange jenter og kvinner føler skam når de har mensen, og tør ikke be om medisiner mot menstruasjonssmerter.

Det er vårt samfunnsansvar å forhindre at jenter og kvinner ikke dropper ut av skole eller jobb, og ikke er i stand til å ta del i samfunnet på grunn av menstruasjon. Derfor må ikke mensen overses eller nedprioriteres i kriser. Vi må bryte tabuet og normalisere mensen, og gi alle jenter og kvinner mulighet til å håndtere mensen på en trygg og verdig måte. Rent vann og bind er ikke bare «kjekt å ha», det handler om grunnleggende menneskerettigheter, liv og helse, og ikke minst likestilling mellom menn og kvinner.

Publisert: