Nå må vi trykke på den store, røde alarmknappen

– Dette er det mest brutale budskapet fra FNs klimapanel noen gang. Vi har tre år på oss. Nå er virkelig tiden inne for å trykke på den store, rød alarmknappen, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten i Kirkens Nødhjelp.

Tropical storm Ana_Chikwawa_Malawi (13).jpg

DØDELIG FLOM: Minst 33 mennesker har omkommet og 100 000 er hjemløse etter at stormen Ana traff Malawi i januar. FOTO: Håvard Hovdhaugen/ Kirkens Nødhjelp.

Parisavtalen peker på at land har ulikt ansvar for å bidra til å løse klimakrisen, og rike land er derfor forpliktet til å gi utviklingsland klimafinansiering. Denne finansieringen skal støtte utviklingsland med å gjennomføre klimatiltak i eget land.

– Rapporten er krystallklar på hvor viktig klimafinansering er for å nå de globale klimamålene. Rike land ligger langt bak sine forpliktelser, og det gjelder også Norge. Dette påpeker utviklingsland gang på gang, og det er de i sin fulle rett til å gjøre.

– De siste rapportene fra FNs klimapanel har virkelig vist oss alvoret, og selv om vi skulle havne i den situasjonen der 1,5-gradersmålet ikke lenger er mulig, er hvert desimal av avgjørende betydning for hvor alvorlige konsekvenser den globale oppvarmingen kommer til å føre til. Vi må gjør alt vi kan, sier Høybråten.

– Vi snakker om millioner av mennesker som nå lever i området som kommer til å bli regelrett ubeboelige, enten som følge av at havet stiger, at det blir umulig å produsere mat eller at det blir ulevelig varmt. Det er dette omfanget vi nå snakker om, og da nytter det ikke lenger at land peker på hverandre. Alle land må gjør alt de kan, også Norge, sier Høybråten.

Advarer mot kutt i bistandsbudsjettet

Kirkens Nødhjelp ser dette i sammenheng med Norges øvrige bistandsbudsjett. I forrige uke kom regjeringen med klare signaler om at flyktningutgifter i forbindelse med krisen i Ukraina vil legge beslag på en betydelig del av årets bistandsbudsjett.

– Nå er tiden inne for å gjøre alt vi kan for å hjelpe de Ukrainske flyktningene, men vi kan ikke løse alle verdens problemer ved å hente penger fra det norske bistandsbudsjettet. Dagens rapport fra FNs klimapanel levner ingen tvil på at det vil kreve store summer for å løse klimaendringene. Alle krisepakker gjennom hele pandemien og i strømkrisen er fremmet uten å kutte i vedtatte budsjetter, men betalt med økt bruk av oljepenger. Det er store humanitære behov i verden som følge av klimaendringene, krig og pandemi og kuttene i bistandsbudsjettet vil ramme de fattigste direkte, sier Høybråten.

Publisert: