Nordmenn aksepterer ikke at rike land sniker i vaksinekøen

– Dette er et tydelig signal til politikerne, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten i Kirkens Nødhjelp.

Hovedbilde - omnibus.jpg

Vaksinehamstringen har ført til at rike land nå vil sitte igjen med rundt 1,2 milliarder doser etter at de har vaksinert hele sin befolkning. Også Norge har sammen med EU kjøpt seg en plass foran i køen. Illustrasjonsfoto: Bjørn Erik Larsen, Bergens Tidende.

Hele 82 prosent av spurte nordmenn synes det er uakseptabelt at stater kan betale seg frem i vaksinekøen, viser en fersk undersøkelse Respons Analyse har gjort for Kirkens Nødhjelp.

I undersøkelsen kommer det også frem at det er den yngste aldersgruppen mellom 18 og 24 år som er mest kritiske til at rike land kan kjøpe seg frem i vaksinekøen.

Hele 81 prosent i denne aldersgruppen svarer at de til og med ville vært villige til å gi fra seg sin vaksinedose til fordel for helsepersonell og sårbare mennesker i utviklingsland.

– Dette viser at nordmenn flest har sans for en rettferdig fordeling av vaksine. Når Norge og andre rike land kjøper seg frem i vaksinekøen, så har ikke dette støtte i befolkningen, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten i Kirkens Nødhjelp.

Etterlyser forpliktende handling

Norge har allerede bekreftet til vaksinealliansen GAVI om donasjon av overskuddsdoser, men fremdeles er det ikke blitt inngått en forpliktende avtale om dette.

Høybråten mener dette ikke er godt nok, og etterlyser nå klar forpliktende handling fra norske myndigheter for å få fart på samarbeidet. Da vil man kunne kommer raskere i gang med vaksinering fortløpende.

– Nå må norske politikerne høre på folket og forplikte seg til å gi overskuddsvaksinene til de som trenger det mest. En rettferdig fordeling av vaksiner er ikke bare et moralsk spørsmål. Å ikke bekjempe viruset der det sprer seg raskest kan slå tilbake oss selv og føre til nye nedstengninger på grunn av muterte virus og nye smittebølger som vaksinene ikke virker på, sier Høybråten.

Kan ikke bekjempes med penger alene

Leder for Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon Changemaker Embla Regine Mathisen, tror norsk ungdom har forstått at denne pandemien ikke kan bekjempes med penger alene.

– Dette viser at norsk ungdom forstår at alle taper på «vaksinehamstring» for vi er ikke trygge før kampen mot smitten føres alle steder. Å la fattige land stå igjen kommer bare til å slå tilbake på oss selv, sier Regine Mathisen.

Samarbeidet om å kjøpe inn og fordele vaksiner i et global felles innsats - COVAX - startet i går med å fly de første 600 000 dosene fra produksjonslokalene i India til Ghana. 192 land er med i COVAX samarbeidet, 92 av disse er fattige land som ikke kan kjøpe seg foran i køen. De venter på at 1 milliard doser skal flys ut innen året er omme for å dekke den første 20% av befolkningen

– At vaksineringen i COVAX samarbeidet kommer i gang vil bidra til å avskjære smitteveier over hele verden, og ikke bare i noen rike land. Det vil gi håp for alle, sier Høybråten.

Våre naboland krever også en rettferdig fordeling

I Sverige og Danmark svarer 49 prosent av respondentene at de ville ha prioritert sin vaksine til helsepersonell og sårbare i utviklingsland om dette hadde vært mulig.

På spørsmål om de mener det er uakseptabelt at land kan betale seg frem i køen svarer 83 prosent av de spurte svenskene og 80 prosent av danskene at de er enig i det.

Publisert: