Rekordmange kan rammes av sult

270 millioner mennesker risikerer å sulte i løpet av 2021, ifølge Verdens matvareprogram. Det er dobbelt så mange som før pandemien.

MicrosoftTeams-image (11).png

En mor mater barna sine på Kirkens Nødhjelps helseklinikk i Bilel i Darfur i Sudan. Hver dag sliter 9.6 millioner mennesker i Sudan med å skaffe nok mat på bordet. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

– På starten av året økte matvareprisene i Sudan med 20 prosent. Hver dag ser vi de alvorlige konsekvensen av den akutte matmangelen i landet, og det blir stadig flere mennesker som sulter, sier Berte Marie Ulveseter, Kirkens Nødhjelps landrepresentant i Sudan.

Sudan er et av verdens fattigste land. Ifølge Verdens matvareprogram sliter 9.6 millioner med å skaffe nok mat på bordet hver dag.

– Inflasjonen i landet er oppe på nesten 300 prosent og prisen for basisvarer som hvetemel og durra har økt kraftig, sier Ulveseter.

Matkrise i flere land

Konflikter, klimarelaterte katastrofer og pandemi har ført til den akutte matkrisen verden nå opplever. I mars steg verdens matvarepriser for 10. måned på rad, og nådde sitt høyeste nivå siden juni 2014, ifølge FN. Også land som Sør-Sudan og Libanon opplever at matvareprisene har steget kraftig.

I Libanon er prisstigningen på mat den høyeste i verden, ifølge FN. Matvareprisene har gått opp med 400 prosent siden 2019. Det skyldes den økonomiske kollapsen i landet, og det libanesiske pundet blir stadig mindre verdt sammenlignet med den amerikanske dollaren. Nå må libaneserne betale 16 ganger så mye for matolje og seks ganger så mye for ris, sammenlignet med prisene i 2019.

– Sør-Sudan blir glemt

Matkrisen i Sør-Sudan er den største siden landet ble uavhengighet i 2011. Hver dag sliter 60 prosent av befolkningen med å finne nok mat. Fra april til juli i år vil 7.2 millioner oppleve akutt matmangel, ifølge Verdens matvareprogram.

I tillegg har covid-19 ført til at flere land trekker bistanden til Sør-Sudan.

– Sør-Sudan blir glemt. De andre humanitære behovene forsvinner jo ikke selv om vi har en pågående pandemi, sa Kirkens Nødhjelps landrepresentant i Sør-Sudan, Kari Øyen, nylig til NTB.

Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp ser alvorlig på situasjonen.

– Nå er det dobbelt så mange som rammes av sult, som før pandemien. Det er svært urovekkende. Verdens ledere, næringsliv og organisasjoner må handle for å snu denne utviklingen, sier han.

Publisert: