Viktige seire for fattigdomskampen

– Dette er gode nyheter for vår felles kamp mot fattigdom. KrF og Venstre har i budsjettforhandlingene sikret viktig arbeid for marginaliserte mennesker, fattige og sårbare land, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Generalsekretær Anne-Marie Helland er positiv til enigheten om statsbudsjettet.

– Å satse på sivilsamfunnet er å satse på gode resultater og bistand direkte til de fattigste. I en tid med en historisk stor flyktningkatastrofe og en voksende sultkatastrofe på Afrikas horn, er det livsviktig å støtte de gode kreftene som arbeider for å bygge trygge, demokratiske samfunn, sier Helland.

Viktig overgangsbistand

– Det er også positivt at overgangsbistanden er gjenopprettet. Det vil føre til at livgivende arbeid i land som Sør-Sudan får fortsette. FN har satt krisen i dette landet i samme kategori som Syria, sier Helland.

Kirkens Nødhjelp er i tillegg glad for at viktig debatt gjennom Bistandsaktuelt og informasjonsstøtten videreføres.

– Støtte til en bred og demokratisk utviklingsdebatt gjennom informasjonsstøtten er viktig for at Norge fortsatt skal ha en lederrolle i global utvikling, sier Helland.

Advarer mot kutt

Kirkens Nødhjelp understreker samtidig at regjeringen fortsatt foreslår substansielle kutt i langsiktig bistand.

– Vi frykter at regjeringens foreslåtte kutt i langsiktig bistand bare er en start og vil advare mot nye, store kutt i fremtidig bistand, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Publisert: