– Vi har ikke vann til å vaske våre døde

I landsbyen Oda Chefe i East Hararghe har det ikke regnet på tre år.

Vannposten i Oda Chefe er ødelagt, og vannet som kommer fra røret er ikke trygt. Her skal Kirkens Nødhjelp bore en brønn, og den skal gi vann til både et helsesenter, en skole og 8000 mennesker. Foto:Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

Landsbyen Oda Chefe har dårlig tilgang på vann, og tørken har gjort situasjonen enda vanskeligere. Vannkildene har tørket inn, og det finnes ikke rent vann.

– Vi har ikke engang vann til å vaske kroppene til våre døde. Det føles forferdelig, forteller landsbyleder Mohammed Abdellah.

Må dra fra barna

Han forteller også om hvordan foreldre må forlate barna sine om morgenen for å gå til andre landsbyer etter vann.

– Barna må være hjemme alene, og når de blir tørste, drikker de hva enn de måtte finne av vann. Det er ikke bra vann, og de blir syke, sier Abdellah.

Trenger regn

Oda Chefe ligger på 2600 meters høyde, og terassejordbruk karakteriserer de bratte åssidene. Nå har bøndene begynt å så, men det er mange måneder til de kan høste. I tillegg er avlingene usikre. Uten godt regn de neste månedene, kommer også disse avlingene til å tørke ut.

Mohammed Abdellah er landsbyleder i Oda Chefe. Foto:Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

Matmangelen er prekær for både dyr og mennesker. Regnet som kom i april og mai har sørget for å gi næring til dyra, men fortsatt mangler menneskene mat. Myndighetene deler ut matrasjoner, og på skolen får elevene mat gjennom et ernæringsprogram drevet av myndighetene. Det er likevel ikke nok. To år med tørke og ødelagte avlinger, har rammet den lille landsbyen hardt.

– De siste to-tre månedene har det vært ekstra ille, og det er verst for de eldre og barna. De er mest alvorlig rammet. Vi vet at barn har dødd som følge av tørken, sier landsbyleder Abdellah.

Kirkens Nødhjelp skal bore en brønn like ved det ødelagte vannsystemet i Oda Chefe. Den skal gi vann til 8400 mennesker, og blant annet sørge for at skolen og helsesenteret i Oda Chefe endelig får rent vann.