Et barn er født i barmhjertighet

Et barn er født i El Rahme, arabisk for barmhjertighet, en uformell bosetting for syriske flyktninger nord i Libanon. Lille Taha trosset legenes råd og kom til verden i familiens telt, med pappa Hussein som fødselshjelper.

Flyktningbaby, Taha i El Rahme
Flyktningbaby: Taha er født i landflyktighet, men tross alt i trygghet.

–Han er nøyaktig én måned og to dagergammel, erklærer storesøster Houri (10) stolt. Hun kan ikke se på lille Taha uten å smile. Houri skulle vært storesøster til fire. Men to av søsknene, en 5 år gammel jente og en gutt på 18 måneder, ble drept da huset deres i Rastan, nord for Homs i vestlige Syria, ble truffet av en granat. Det var da mamma Fatima og pappa Hussein bestemte seg for å ta med de to andre barna og flykte til nabolandet. Og det er derfor Taha er født i landflyktighet, i trygghet tross alt, og i barmhjertighet.

Klippet navlestrengen

–Legene på sykehuset i Tripoli mente at Taha trengte ti dager til i magen min, men jeg visste at han kom til å komme samme natt, forteller Fatima Shubbeki.

Det var kvinnene i naboteltene som sørget for at Fatima og Hussein kunne betale for taxi til og fra sykehuset. Det var også disse kvinnene som forklarte at hvis ikke Fatima fødte på sykehus, var det han som måtte klippe navlestrengen. Og det gjorde han.

–Nå kan jeg kanskje få meg jobb som jordmor, sier Hussein. Det er kort mellom glede og latter i familien Shubbeki. Hussein var slakter hjemme i Syria, så han er ikke redd for blod. Han brukte et barberblad til å kutte navlestrengen, og fødselen var over på et kvarter.

reNT VANN OG TOAleTTer

Fatima har fått en spedbarnspakke fra Kirkens Nødhjelps lokale partner IOCC (International Orthodox Christian Charities). Den inneholder tepper og klær og kommer i tillegg til hygieneartiklene, vannbøttene og den øvrige nødhjelpen som alle de 260 familiene i leiren får utdelt etter behov.

Kirkens Nødhjelp har skaffet denne og én annen leir i området to tanker med trygt vann, og disse er koblet til 6 kjøkkener, 6 vaskerom og 80 toaletter i hver leir. Så å si hver eneste uke fødes det barn i de to leirene, og stadig flere flyktninger kommer til. Begge leirene er i ferd med å nå kapasiteten på 350 familier, eller omtrent 1600 personer.

Klippet navlestrengen,
Klippet navlestrengen: Pappa Hussein var slakter i Syria, men etter å ha vært fødselshjelper for kona Fatima, ser han for seg en ny karriere som jordmor

– Vi er så takknemlige for alt dette, hvisker Fatima. –Det gir oss håp når vi ikke har noe annet. Nå er drømmen min at vi får fred igjen, slik at vi kan vende tilbake til livene våre og slippe å leve i frykt.

Rent vann til 770 000

Siden starten av borgerkrigen i mars 2011, har 3 millioner syrere flyktet til nabolandene, og 6,5 millioner er internt fordrevne. FN anslår at 10,8 millioner har akutt behov for nødhjelp.

Kirkens Nødhjelp bidrar med ekspertise på vann, sanitær og hygiene som del av det norske beredskapssystemet NOREPS. Dette har hittil sikret 770 000 syrere på begge sidene av konflkten tilgang til rent vann. Flere tusen andre har fått matvarehjelp, telt, tepper, ovner og barneklær gjennom innsatsen til våre lokale samarbeidspartnere i Syria og nabolandene.

I kriser er vann kritisk

Innen utgangen av juni i år, skal Kirkens Nødhjelp og vår partner GOPA sørge for trygt vann og sanitære løsninger til 1 million mennesker i nye og sterkt utsatte områder i Syria.

Støtt vårt arbeid med å gi rent vann i krisesituasjon.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller

Dette har vi gjort så langt

1.1 millioner

mennesker på begge sider av konfliktlinjene i Syria har fått tilgang til rent vann

335 116 MENNESKER

i Syria er mindre utstatt for smitte og sykdommer fordi de har mottatt hygieneutstyr og hygieneopplæring og/eller latriner.

35 000 MENNESKER

i Syria har fått vinterklær, varme tepper og ovner, og er litt bedre rustet i møte med en kald vinter.

27 000 MENNESKER

i Aleppo i Syria har mottatt nødhjelpsmat.

52 000 SYRISKE FLYKTNINGER

i Libanon har fått rent vann, latriner, enkelt hygieneutstyr og hygieneopplæring, og er mindre utstatt for smitte og sykdommer.

12 000 SYRISKE FLYKTNINGER

i Jordan har fått rent vann, latriner, hygieneutstyr og hygieneopplæring, og er mindre utsatt for smitte og sykdommer. Mange har også fått tilbud om rekreasjon/fritidsaktiviteter.