Et barn er født på flukt

Cecilie hadde ikke annet valg enn å ta med seg barna sine og flykte fra borgerkrigen i Sør-Sudan. Hennes yngste datter ble født på flukt. Nå er de i trygghet i flyktningleiren Don Bosco, hvor Kirkens Nødhjelp leverer nødhjelp, rent vann og trygge sanitærforhold.

Cecilie med nyfødte Awe Andrea på fanget i Don Bosco-leiren i Sør-Sudan 2014.
Awe Andrea sin pappa er soldat, så mamma Cecilie er alene om ansvaret for de fem barna. Av de 900 internt fordrevne i Don Bosco-leiren er 850 kvinner og barn. Foto: Erik Thallaug/Kirkens Nødhjelp
Awe Andrea er født på flukt. Hun er lykkelig uvitende om konfliktene i Sør-Sudan, om regntiden, og om faren som utkjemper noens krig et eller annet sted. Mamma Cecilies fang er hennes egen trygge, lille verden.

Da borgerkrigen i Sør-Sudan blusset opp, lot soknepresten i Don Bosco flyktningene slå seg ned utenfor kirken. I dag er de ni hundre, de aller fleste kvinner og barn. Kirkens Nødhjelp sikrer flyktningene rent vann, hygieniske sanitærforhold og annen nødhjelp. Men stadig kommer flere til, nye flyktninger og barn født på flukt. Lille Awe Andrea er ett av dem.

Hun ble født i det samme teltet der ett av søsknene hennes døde for bare noen måneder siden. Moren Cecilie løfter, ammer og vugger babyen med bevegelsene til en sjubarnsmor. Hun forteller med den samme, rolige stemmen om krigens redsler, om den dramatiske flukten, tapet av to barn, om bekymringene og håpet for de fem barna som fortsatt lever.

–Det er ikke mye mat, og teltet er ikke tett. Men vi er vi er glade for å være i trygghet, og vi har rent vann. Når krigen er over, kan vi starte på nytt.

Vann forandrer alt

Et barn er født ved bredden av Nilen, langt unna kirkebakken i Don Bosco. Men to år gamle Peter får et forfriskende bad i det rene vannet fra brønnen som Kirkens Nødhjelp har boret i leiren.
Da borgerkrigen kom til Bentiu, tok mamma Madelena med seg Peter og de fem eldre søsknene og flyktet til Juba. Mannen, som også heter Peter, kommer på besøk når han har permisjon fra fronten, og Madelena er fem måneder på vei med sitt sjette barn. Foreløpig deler de telt med familien til Madelenas søster, så de er tretten som sover i teltet. Madelena er takknemlig, men drømmer om å komme hjem:

–Her får vi legetilsyn og mat når vi trenger det. Men jeg håper at det snart blir fred, slik at vi kan vende tilbake til hjemmet vårt i landsbyen, dyrke vår egen mat, fiske i Nilen og selge på markedet.

To år gamle Peter bades av mamma Madelena i Don Bosco-leiren i Sør-Sudan.
To år gamle Peter er ikke så glad for å bli vasket, men mamma Madelena vet at rent vann og god hygiene beskytter mot diarésykdommer. Kirkens Nødhjelp har boret én brønn innenfor leiren og én brønn til vertssamfunnet utenfor. I tillegg er det satt opp 12 toaletter og 12 bad samt et anlegg for klesvask. Foto: Erik Thallaug/Kirkens Nødhjelp

Rent vann til 142 000

Siden desember 2013 har borgerkrigen i Sør-Sudan fordrevet 1,8 millioner mennesker, og de fleste av disse bor ved FN-baser, i kirker eller under trær. De humanitære behovene er enorme. Kirkens Nødhjelp har vært til stede i Sør-Sudan i 40 år, og nødhjelpsarbeidet er et supplement til vårt langsiktige arbeid.

Kirkens Nødhjelp prioriterer å sikre mennesker tilgang til rent vann for å forebygge diarésykdommer som kolera. Hittil er 80 vannpunkter rehabilitert, og 20 nye brønner er boret, hovedsakelig i tilknytning til leire og vertssamfunn. Det gir tilgang til rent vann for 142 000 personer. Vi forsyner internt fordrevne med helsetjenester, telt, tepper, kokekar og hygieneartikler, og vi bidrar til finansiering av nødhjelpsinnsatsen til søsterorganisasjoner innen ACT Alliance.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i