Fikk fast jobb

Fast jobb er en uoppnåelig drøm for mange romfolk i Romania. Petco John Gabriel og Paraschiv Marian Ovidiukom gjennom nåløyet.

Kirkens Nødhjelp betaler lønn til 12 dagarbeidere på et gartneri i Roman. Nå har to av dem fått fast jobb.

Petco John Gabriel og Paraschiv Marian Ovidiu har jobbet som dagarbeidere før – i byggebransjen i Romania, Tyskland og Italia. De er familiefedre i begynnelsen av 30-årene, og familien bor i Olympic Village noen få kilometer fra gartneriet.

– Målet er at gartneriet skal være økonomisk selvbærende, slik at vi kan investere og ansette flere fra Olympic Village, sier Lucian Bobarnac i partnerorganisasjonen FUP. Det er fransiskanerordnenen som eier gartneriet.

BOLIGDRØM

John Gabriel har fått fast jobb i gartneriet som Kirkens Nødhjelp støtter.

Gabriel og Ovidiu får ikke lenger penger fra Kirkens Nødhjelp. Nå er de ansatt på vanlige vilkår av gartneriet. Det er de utrolig glade for.

– Hadde jeg ikke hatt fast lønn, ville jeg bare hatt penger nå og da. Pengene bruker jeg på familien. Alt fra mat til bleier, sier Gabriel.

– Drømmen er å flytte ut av Olympic Village og la ungene mine vokse opp et bedre sted, slik at de ikke får de dårlige vanene som barna i Olympic Village får, som vold, narkotika og pengespill, sier Ovidiu. Tre av barna hans benytter seg av etter skoletid-tilbudet som Kirkens Nødhjelp støtter i Roman.

– De får mye bedre resultater når de går på skolen også på ettermiddagen.

Selv kan jeg ikke en gang lese og skrive, noe de eldste barna mine allerede kan, skryter Ovidiu.

– Hva skal til for at dere kan flytte ut av Olympic Village?

– Med arbeidskontrakt herfra håper jeg å få lån i en bank, slik at jeg kan leie eller kjøpe meg noe. Jeg kjenner noen som har klart det, sier Gabriel.

- Jeg drømmer om å flytte ut av Olympic Village slik at ungene mine ikke får et bedre liv, sier Ovidiu.

– Siden vi har penger og kan spise og leve litt bedre enn andre i Olympic Village, føler jeg at de andre er misunnelige på oss. Vi holder barna stort sett inne slik at de ikke skal bli plaget av de andre, sier Ovidiu.

DESPERATE ETTER JOBB

Bare 30 av de 900 som bor i Olympic Village, har noen form for fast lønn. Gabriels kone er en av dem, hun jobber på en systue. Det gjør at hun kan nyte godt av den rumenske fødselspermisjonen, som er på to år der hun får 85 % av lønna første året og 65 % av lønna det andre året.

Nå har gartneriet 12 romkvinner som dagarbeidere, et arbeidstreningstiltak betalt av Kirkens Nødhjelp.

– Det ringer folk og maser om jobb hele tiden. De er desperate etter jobb, og det er ikke noe vanskelig å lære dem gode arbeidsvaner. De vet at dersom de ikke dukker opp i tide og gjør en god jobb, mister de den, sier Moraru Bernara, daglig leder for gartneriet.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i