Flyktninger på Chios

Tusenvis av flyktninger strømmer nå til Hellas hver dag. Internasjonale Kirkens Nødhjelp er møter disse flyktningene på deres vei videre inn i Europa, på leting etter en trygg hverdag. På den greske øya Chios kom familiefaren Moussa i land forrige uke.

Etter registreringen på Chios får nyankomne, som mest av alt håper å få asyl et annet sted i Europa, utstedt midleritige papirer som lar dem bevege seg fritt i Hellas i seks måneder. Fra øya blir flyktningene fraktet til Athen. De fleste planlegger å reise videre så snart som mulig, flesteparten håper å kunne komme seg til Vest-Europa eller Skandinavia, et sted med en tryggere økonomisk situasjon.

Mange har venner og familie de prøver å nå. De er villige til å gå ukesvis, og møte utallige farer underveis, både kjente og ukjente, for å nå målet sitt; En trygg hverdag.

Internasjonale Kirkens Nødhjelp møter flyktningene i Europa med rent vann, tepper, hygieneutstyr og mat. Her fra en matutdeling i Ungarn.

Moussa på 52 er far til fem barn, og levde et godt liv i Douma, rett utenfor hovedstaden Damascus i Syria. Etter krigen brøt ut ble eiendommen hans konfiskert, og familien stod plutselig uten et hjem. Sammen med tre av døtrene hans, slo de følge med en gruppe familier som skulle gå gjennom Tyrkia, over fjellene, til byen Izmir. Fra vestkysten i Tyrkia, kjøpte de seg plass på en gummibåt til Chios. Den farefulle turen kostet de $1.000 per person. En av Moussas døttre er fortsatt i Tyrkia, mens en annen har kommet seg til Tyskland. Det er hit Moussa håper å nå frem til.

Nå reiser barnefamiliene

Internasjonale Kirkens Nødhjelp er på plass på de tre øyene, Chios, Kos og Samos i Hellas. Her ankommer det båter med flyktninger hver dag. På vei mot en trygg hverdag i Europa, på flukt fra krig og elendighet. Sammen med våre partnere, tar Kirkens Nødhjelp blant annet i mot flyktninger og gir de rent vann, mat, tepper og hygieneartikler. En av de største bekymringene på veien til Europa, er høsten og det kalde været som kommer.

På grunn av rolige værforhold, og håpet om en tryggere båtreise på middelhavet, er det nå mange barnefamilier som gjør seg klare for å reise. I tiden fremover Europa høyst sannsynlig se at flere flyktninger, i hovedsak barnefamilier drister seg på den farefulle ferden til de greske øyene.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i