Forandrer liv med et brek

Kirkens Nødhjelps julegeit er blitt en velkjent del av julehøytiden. De symbolske geitene under tusenvis av norske juletrær gir næring til sultrammede på Afrikas Horn og inntekter til fattige bønder i Zambia.

Kirkens Nødhjelp deler ut geiter til mennesker som er rammet av tørke og sult. Geiter gir mat og inntekt.
Mleza Gondwe (10) og familien nord i Malawi fikk geiter da området de bor i var rammet av tørke og sult i 2011. Foto: Paul Jeffrey/ACT Alliance
I vår nettbutikk gaversomforandrerverden.no finner du geiter og andre symbolske gaver. Ta en titt da vel!
1,5 millioner mennesker er for tiden rammet av tørke i Kenya. Det er særlig fattige småbønder og nomadesamfunn som livnærer seg på kvegdrift, som er rammet, etter at regnsesongen fra mars til mai i år feilet i de tørreste områdene. Når regnet uteblir, får ikke bøndene dyrket jorden sin, og nomadene må stadig lengre avgårde for å finne beite til dyrene sine. Kveg og husdyr dør og menneskene sliter med å finne mat og inntekter. En økning i matvareprisene har gjort situasjonen verre for mange.

– I mange fattige samfunn i Øst-Afrika bruker folk dyrene sine som sparekonto. Man bor langt unna byen uten tilgang til banktjenester, så man kjøper geiter eller kyr med det lille av penger man har, og selger eller bytter dem når man trenger å investere i såkorn eller kjøpe medisiner, for eksempel. I mellomtiden kan man nyte godt av melken og gjødselen som husdyrene produserer. Det er effektivt, men det betyr at man mister veldig mye når man mister et dyr, sier Kari Øyen, Øst-Afrika-ansvarlig i Kirkens Nødhjelp.

I tørkesituasjoner som Kenya og nabolandet Somalia opplever nå, er utdeling av geiter ofte ett av tiltakene Kirkens Nødhjelps setter inn for å forebygge sult og hjelpe tørkerammede på beina igjen etter at tørken er over.

Tørken i 2007 drev Mahadia Abdullahi Adam (20) på flukt. De slo seg ned utenfor Garbaherre i Gedo-regionen i Sør-Somalia. Høsten 2007 fikk de ett esel og 20 geiter av Kirkens Nødhjelp, slik at familien kunne få en ny start. Hun var særlig glad for at den ene geita hadde en killing; det ble en ekstragave! Foto: Astrid G. Handeland/Kirkens Nødhjelp
Det hardføre dyret gir melk, kjøtt, skinn, naturgjødsel og nye geitekillinger, som kan selges. En geit er altså en kilde til mye av det man har behov for i dagliglivet, og en sikkerhet. I tørketider kan geita slaktes og spises.

– Når tørken står på som verst kan Kirkens Nødhjelp leie inn en slakter og avlive de svakeste geitene. Kjøttet deler vi ut til de som trenger det mest, og geitene som er igjen har større mulighet til å overleve den pågående tørken. Slik får folk både mat og en sterkere geitebestand, forteller Kari Øyen. Dette gjorde vi for eksempel under sultkatastrofen på Afrikas Horn i 2011.

Når tørken er over, kan også Kirkens Nødhjelp bidra med nye geiter og andre husdyr for å erstatte det som gikk tapt under tørken.

– Det er særlig de svakeste som står i fare for å miste alt hvis de mister husdyrene sine. For når husdyrene dør, forsvinner både mat- og inntektskilden og sparebøssen samtidig. Når vi erstatter dette tapet, forandrer det folks liv fullstendig, og gir håp når alt håp var ute, avslutter Kari Øyen.

Kirkens Nødhjelps geiter forandrer liv i Zambia.
Stolt geiteeier: Gutten viser fram en av geitene familien hans har fått av Kirkens Nødhjelp i Zambia. Foto: Hilda Kristine Hansen/Kirkens Nødhjelp

To geiter på tre betingelser

Øst i Zambia har klimaendringene før til tørrere vær, dårligere avlinger og perioder med underernæring. Fattige småbønder sliter med å få endene til å møtes. Kirkens Nødhjelp støtter et arbeid som hjelper bøndene med å tilpasse jordbruket slik at det tåler et ustabilt regnmønster og et tørrere klima. Bøndene lærer hvordan de bedre kan utnytte de knappe vannressursene og hvordan de kan benytte naturlig gjødsling av jorda. Og det er her geitene kommer inn.

Hver familie to geiter hver, men på tre betingelser: De må ha laget i stand en innhegning som samler all møkka på ett sted. Når de har kontroll på geitemøkka, unngår de at den forurenser drikkevannet. Geitemøkka kan de gjødsle jorda med. De må også ha deltatt på et kurs i moderne jordbruksmetoder. Og når geitene deres begynner å formere seg, må de gi bort de to første geitekillingene til en annen familie.

Ringvirkningene er gode: Med all møkka på ett sted blir det lettere å holde drikkevannet rent og trygt. Med mer naturgjødsel sparer bøndene penger og får bedre avlinger. Og når bøndene tar i bruk ny kunnskap og kan vise til positive resultater, brer de nye jordbruksmetodene om seg fra familie til familie og fra lokalsamfunn til lokalsamfunn. De som har fått hjelp, hjelper andre, som igjen kan hjelpe andre. Og alt begynner med en geit eller to.

Kjøp en geit

I vår nettbutikk gaversomforandrerverden.no finner du geiter og andre symbolske gaver. Ta en titt da vel!

Til nettbutikken

Publisert: