Fra nødhjelper til flyktning

– Jeg ønsker bare et liv, et verdig liv. Gjøre en jobb og leve, sier Mohammad (19) som selv var frivillig nødhjelper før Aleppo ble jevnet med jorden. Nå er han en av tusenvis av livredde mennesker på flukt gjennom Hellas.

Flytkningeleir på Chios i Hellas.

– Behovene er enorme og akutte. Mennesker i nød skal ha hjelp og ikke bli mødt med køller, sier Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp. For første gang siden Balkan-krigen mobiliserer Kirkens Nødhjelp til en nødhjelpsoperasjon på europeisk jord. Til nå har Kirkens Nødhjelp konsentrert sin innsats i Libanon, Syria og Nord-Irak, men nå trenger våre søsterorganisasjoner som tar i mot flyktningene på europeisk jord, alt de kan få av støtte, både penger og mannskap, blant annet i Serbia.

- Våre folk i Chios forteller om unge mennesker som kommer sjokkerte etter en skremmende flukt uten mat og vann eller penger. Flere har selv vært frivillige inne i Syria og arbeidet med nødhjelp der, og sier at de aldri hadde trodd at de skulle trenge alt og være like hjelpeløse som de de hjalp for bare måneder siden.

- Vi mistet håpet om en fredelig løsning etter at nesten hele Aleppo var ødelagt. Universitetet vi studerte ved er bombet, forteller Mohammad (19) og Safan (22). Nå håper de å komme til et land hvor de kan fullføre studiene som maskiningeniør. – Jeg ønsker bare et liv, et verdig liv. Gjøre en jobb og leve, sier Mohammad. Ungdommene var selv frivillige nødhjelpere frem til de måtte flykte fra landet.

Menneskene er ikke problemet

- Flyktningene har akutte behov for blant annet mat, vann, hygieneutstyr, tepper og telt. Vi må ikke se på disse menneskene som et problem, man må forstå at de har er problem. Det er derfor de flykter. Moralsk er det slik at mennesker i nød skal ha hjelp. Punktum. Spørsmålet er ikke hvor de skal hjelpes, poenget er at de skal hjelpes, og de må skje nå, seir Helland og legger til at den europeiske lammelsen er påfallende og trist å se, og hun oppfordrer de europeiske landene til å samles om en umiddelbar humanitær innsats.

Nødhjelpsarbeid i Europa er ikke noe nytt for Kirkens Nødhjelp. Organisasjonen ble grunnlagt i forbindelse med hjelp til et Tyskland som lå i ruiner etter Den andre verdenskrig.

- En tilsvarende situasjon har vi ikke opplevd i Europa siden den gang. De nordiske og europeiske landene må nå gå sammen om å gjøre hva vi kan for tusener i nød.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i