Håp midt i tørken

I Somalia har regnet uteblitt i fire år på rad i de mest utsatte regionene i Somalia. Den siste regnsesongen i april og mai sviktet også. Over 5,4 millioner mennesker vil ha behov for humanitær assistanse i år, ifølge FN.

I Garowe i Somalia har det nesten ike regnet på fire år. Mennesker i Jilab leir for internt fordrevne går på fjellet utenfor leiren for å be om regn
I Garowe i Somalia har det nesten ikke regnet på fire år. Mennesker i Jilab leir for internt fordrevne går på fjellet utenfor leiren for å be om regn.

For første gang på flere år har det den siste tiden kommet regn. Store deler av årets avling hadde allerede tørket inn før regnet kom fordi det kom så sent. I tillegg har det regnet som har kommet skylt vekk størsteparten av de resterende avlingene fordi jorda er så tørr etter langvarig tørke at den ikke klarer å ta i mot regnet.

I en av de to regionene som er hardest rammet av den vedvarende tørken ligger landsbyen Balley, rundt 50 km utenfor regionshovedstaden Garowe i Puntland i Somalia.

Her bor 1500 mennesker som lenge har hatt det svært vanskelig som følge av mangelen på vann. I fjor reparerte og utbedret Kirkens Nødhjelp den tørrlagte brønnen deres, og på kort tid var livet forandret.

– Jeg kan drikke så mye vann jeg bare orker, og akkurat når jeg vil. Jeg vet at mange ikke kan det når det er så tørt i landet vårt. Jeg vet at vi er veldig heldige, sier 10 år gamle Maryam Abdirzale.

Maryam Abdirzale henter vann fra en brønn Kirkens Nødhjelp har reparert.

Med nok av rent og trygt vann er livet til landsbybeboerne i Balley forvandlet fra frykt og fortvilelse til framtid og glede.

Sulten truer

bilde av Somalias geografi

Fortvilende nok var nedbøren minimal også under Gu, den siste regnsesongen i april og mai. De fleste dyrene er for lengst døde, og folk har lite eller ingenting å leve av.

I Balley er situasjonen langt lysere. Takket være våre fastgivere, slike som deg. I tillegg de 1500 som bor i landsbyen får ytterligere 27 familier, nomader som har mistet alt, vann. Disse har slått seg til rundt landsbyen det siste halvåret.

– Vi mistet alle dyrene våre i tørken. Vi hadde ikke vann, og ikke noe å leve av, sier Hafso Abdullahi Musse (30). Familien kom for tre måneder inn fra den knusktørre ørkenen, og til landsbyen hvor de nå bor. Her blir de tatt godt hånd om.

– Vi hadde ikke klart oss uten vann, og hjelpen fra alle de snille menneskene i landsbyen. De gir oss litt mat, og nå har vi også fått noen geiter. Fra absolutt ingenting har vi nå fått håpet tilbake, sier Hafso.

Vi trenger din hjelp!

Men fremdeles gjenstår mye arbeid og vi trenger din støtte! Kirkens Nødhjelp jobber i de tørkerammede områdene for å sikre tilgangen til rent vann og trygge sanitærforhold.

Vi kjører ut vann der behovet er størst, borer brønner og deler ut mat og annet nødhjelpsutstyr. Kirkens Nødhjelp kan oppskalere innsatsen hvis donorer øker støtten til nødhjelp for å håndtere tørkekrisen.

Publisert:

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned