På randen av hungersnød

– Om det ikke kommer regn, og dette fortsetter særlig mye lenger, kommer vi ikke til å klare oss, sier Ladow Yussuf Ali.

TEKST: Arne Grieg Riisnæs. FOTO: Håvard Bjelland.

I leiren i Haji Kheir er 80 % av barna under 5 år underernært. Her er Caasho Adan Hassan med sin seks måneder gamle datter, Hamse Ahmed.

– Hun vil ikke ta til seg mat, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, sier Cashoo fortvilet.

– Om dette fortsetter, vil datteren min dø fra meg!

Trebarnsmoren Ladaw Yussuf Ali (22) pakker yngstesønnen Mohammed Fetsal (2) inn et stort sjal for å beskytte han mot den kraftige solen og sanden som virvles opp i den kraftige ørkenvinden. Inntil for et snaut år siden levde den lille familien et enkelt, men godt liv. Som nomader livnærte de seg på sine 400 geiter. Da regnet nok en gang uteble, hadde de verken mat eller vann nok til å gi dyrene, som så døde, en etter en. I dag har de fire døende geiter igjen.

– Vi hørte at det kanskje var hjelp å få i landsbyen her, og gikk i flere dager før vi kom fram. Nå har vi vært her i snart fire måneder, og det er ikke nok mat og vann. Se på gutten min, han er underernært og syk, sier Ladaw og klemmer rundt den tynne, lille gutten sin.

Han er syk, har diare, og stirrer tomt foran seg.

– Om det ikke kommer regn, og dette fortsetter særlig mye lenger, kommer vi ikke til å klare oss, sier Ladaw og slår ut med den ledige hånden for å illustrere forholdene rundt.

– Jeg ber hver dag til Gud, men er redd for at alle de tre barna mine skal dø!

MISTET ALT

Vi befinner oss i landsbyen Haji Kheir, 150 kilometer ut i den brunsvidde ørkenen fra regionhovedstaden Garowe i Puntland, Somalia. Hver eneste dag strømmer det til med nye familier som har mistet dyrene sine, levebrødet til millioner av mennesker. Likevel er det en dyster stillhet som råder i landsbyen. Ingen barn leker eller ler.

Hit kommer de med håp om å få hjelp – for å få livsnødvendig mat og vann. Kamelene deres er også døde, så de har selv måttet bære det lille de kunne få med seg. Teltene de nå bor i, er satt opp på enkleste vis for å beskytte seg selv mot den brennende solen, sandstormer og hyener som kommer om natten på jakt etter noe å spise. De få som har noen dyr igjen, mister nye hver dag. Kadavrene legges opp på busker og i trær for ikke å tiltrekke seg villdyrene.

PÅ PLASS MED LIVREDDENDE HJELP

Kirkens Nødhjelp er nå på plass i Haji Kheir og en rekke andre landsbyer med livreddende hjelp. Vi sørger for mat, kjører ut lastebiler med vann og reparerer brønner. For å motvirke spredning av sykdommer deler vi også ut hygieneprodukter og driver helseopplysning.

– Her i leiren er allerede 80 prosent av barna under fem år underernært. De har lite eller ingenting å stå imot med når sykdom rammer dem. Fem små barn har allerede måttet gi tapt og ligger nå begravet, sier Dr. Hassan Isse.

Han er utsendt fra Somalias helsedepartement for å redde de mest utsatte i ekstremtørken, og vi møter ham i ett av de mange teltene.

– Dersom regnet nå igjen uteblir, og det ikke kommer inn massiv hjelp utenfra, vil vi miste kontrollen og se massiv død i denne leiren, men også i andre og store deler av Somalia de nærmeste månedene, sier Dr. Isse.

EN HALV MILLION BARN RISIKERER Å DØ

Snart fem sesonger uten skikkelig regn. Vold, konflikt og hjelp som så langt har kommet i altfor liten skala. På toppen av dette kommer doblede matpriser, som i hovedsak skyldes at Somalia importerte minst 90 prosent av kornet sitt fra Ukraina og Russland før Russland invaderte Ukraina.

Én million mennesker er allerede på flukt. Og som vanlig i slike ekstreme situasjoner er det de mest sårbare som nå står i fare for å bukke under. FN anslår at over en halv million barn under fem år står i fare for å sulte i hjel i løpet av de kommende ukene og månedene.

– REDD JEG MISTER DATTEREN MIN

– Vi hadde 200 dyr og hadde det bra. Nå har vi noen få syke og døende igjen. Vi har ikke vann og ikke nok mat. Se på datteren min, som er så syk. Dette er helt forferdelig! sier 30 år gamle Caasho Adan Hassan med sin seks måneder gamle datter, Hamse Ahmed.

Den lille jenta henger slapt i armene til mor. Hun blir løftet over til legeteamet, som skal måle henne. Målebåndet går rett på rødt, som betyr at hun er tydelig underernært i tillegg til å være syk. Legeteamet har flere ganger forsøkt å få i henne en kaloririk grøt, så langt uten hell.

– Om dette fortsetter, vil datteren min dø fra meg!

MÅ UNNGÅ NY KATASTROFE

– På det verste i 2011 var et par hundre tusen mennesker internt fordrevne på grunn av tørken. Denne gangen er allerede over 1 million mennesker på flukt, og 7,8 millioner er avhengig av hjelp for å overleve. Det i et land som i tillegg er sterkt preget av konflikt og vold, noe som i mange områder gjør hjelpearbeidet svært vanskelig, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

– Skal vi unngå en ny og storstilt katastrofe, har vi ingen tid å miste.

Fakta om Somalia:

Hovedstad: Mogadishu

Folketall: 16,5 millioner

Religion: Sunnimuslimer

Somalia har vært herjet av borgerkrig og mangel på formell styring i over 20 år. Klimaendringer med ekstremvær og tørke, dødelig terror, kornmangel som følge av krigen i Ukraina og stadig økning av mat- og vannpriser forverrer levekårene ytterligere.

KIRKENS NØDHJELP I SOMALIA

Kirkens Nødhjelp har vært i Somalia siden 1993 og jobber bredt for å bygge opp lokalsamfunnets evne til å klare seg selv.

ARBEIDSOMRÅDER: vann, sanitær og hygiene; arbeid for å motvirke kjønnsbasert vold; fredsbygging; klimasmart landbruk og jobbskaping.

I den pågående og stadig forverrede tørken oppskalerer vi nå vår katastroferespons for å sikre flest mulig livsnødvendig mat og trygt drikkevann samt utdeling av hygieneprodukter for å unngå spredning av sykdommer.

Gi årets viktigste gave

Vipps til 2426