- Man spør seg selv om hvordan de skal klare å overleve

På bare en uke har antall mennesker på flukt steget med 300.000 på grunn av kampene i Sudan. 2,2 millioner mennesker er nå fordrevet, ifølge FN. Presset på nabolandene er enormt. En halv million mennesker har søkt tilflukt i grenselandene.

– Vi får høre forferdelige historier. Situasjonen er desperat, sier generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, Dagfinn Høybråten.

Kampene rammer hardere hver eneste dag.

– Kirkens Nødhjelp – som har hjelpearbeid i Sudan, Sør-Sudan og Tsjad – ser nå umenneskelige lidelser, sier Høybråten.

Det er ingen fred i sikte, og bare i Tsjad har det kommet 130.000 mennesker over grensa fra Sudan.

– I april var det 47 varmegrader og ingen steder å søke ly fra sola. Nå er det 40-graders hete og regn. Folk mangler mat og vann, og har ikke noe sted å gjøre av seg. Man spør seg selv om hvordan de skal klare å overleve.

Mange av dem som er på flukt, er barn. Og Høybråten sier det er vondt å tenke på hva slags fremtid de har i vente.

– Nå pågår det en kamp mot klokka, og vi i Kirkens Nødhjelp gjør det vi kan for å hjelpe. Men her må det større mobilisering til. Tusenvis av liv er i fare og vi ser nå hvordan angrepene i Sudan får ringvirkninger i flere land i Afrika.

I Sør-Sudan har vi så langt sørget for vann og doer til 4500 mennesker. I Tsjad har vi hittil boret fire brønner og bygd 200 doer sammen med våre partnere, i tillegg til å dele ut presenninger og hygieneartikler. I Sudan, hvor det fortsatt er vanskelig å komme fram med nødhjelp, opprettholder vi arbeidet der det er mulig.