Tørkekatastrofe i Etiopia

I Etiopias lavland håper tusenvis av bønder på regn, mens de frykter det verste. Ankober-regionen er blant de 146 hardest rammede. Manglede regn har frarøvet bønder deres avlinger og levebrød.

Etiopiske myndigheter anslår at hele 10.2 millioner mennesker vil stå overfor kritisk mangel på mat i 2016, og mer enn halvparten er barn. Tørken som rammer Etiopia er en følge av El Niño, et værfenomen som oppstår på grunn av oppvarmingen av Stillehavet.

Til tross for tapet av årets Teff-avling, forbereder Dagne jorda hans på regnet han håper kommer. Foto:Hilina Abebe / Kirkens Nødhjelp.
Til tross for tapet av årets Teff-avling, forbereder Dagne jorda hans på regnet han håper kommer. Foto:Kirkens Nødhjelp.

Virkningene av El Niño merkes godt blant bøndene i Ankober. For Dagne, en 66 år gammel bonde i Washa, er dette den verste tørken han har opplevd. «Jeg har vært gjennom mange vanskelige perioder i livet mitt. Mange ganger før har regnet uteblitt og vi har prøvd å overleve med de midlene vi har», sier han og tenker tilbake på sine vel 40 år som bonde. «Denne tørken er den vanskeligste jeg har opplevd på lenge», legger han til. Familien hans på ni hopper nå over måltider for å få dagene til å gå rundt.

1.435.000 barn er feilernært.

429 prioriterte distrikter er identifisert på en skala fra 1 til 3 basert på alvorlighetsgraden av tørken.

5.8 millioner mennekser står overfor akutt vannmangel.

«Det regnet i litt over en måned mellom august og september», sier Degne. «Vi forventet at det skulle regne i februar/mars og så mellom juni og september i år», forklarer han.

Det manglende regnet har etterlatt lite vann og beitemark for dyrene, som igjen fører til at bøndene mister husdyrene sine og truer levebrødet deres. Så langt i år har titusenvis av husdyr forsvunnet etter tørken i Etiopia, i følge lokale myndigheter. De forventer at mange fler vil dø innen nyttår.

Venter på regnet

«Vår eksistens avhenger av dyrene våre. Dør de, blir det vanskelig for oss å overleve», sier Dagne. Han har mistet 35 av kyrene sine og står igjen med bare to. Nå er regnet det eneste håpet han har for å holde de resterende dyrene hans i live.

Dagne bruker oksene sine til å pløye jorda. Nå står neste høst i fare. Selv hvis regnet skulle komme, er Dagne bekymret for at han ikke vil være i stand til å produsere på åkeren sin igjen. «Jeg har mistet begge oksene mine», sier han. «Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre».

Sheriff, en bonde fra Washa, Ankober, har mistet seks av sine kveg i år. Foto:Hilina Abebe / Kirkens Nødhjelp.
Sheriff, en bonde fra Washa, Ankober, har mistet seks av sine kveg i år. Foto:Kirkens Nødhjelp.

Sheriff, 57, er også bonde i Washa, Ankober. Han beroliger seg med at to av hans kyr har overlevd mens han fôrer de med det resterende Teff og Durra han har. «Fôret fra i fjor er det dyrene har overlevd på så langt», forklarer han. Lageret hans varer bare ut neste måned. Hans siste utvei er å ta dyrene med til andre områder hvor beitet er noe mer tilgjengelig.

Sheriff’s tomt har også bare knapt gitt høst i år. Han forventet å tjene ETB 20.000 i år, noe som tilsvarer 8700 kroner. Men på grunn av at det var lite regn i bare en måned, har det han sådde gått tapt. «Tidligere år var jeg i stand til å brødfø min egen familie og så selge på markedet. Men nå har jeg ikke råd til å kjøpe mat engang», sier Sheriff.

For å håndtere situasjonen, ser folk seg nødt til å selge de dyrene som har overlevd. Men mange forteller at det ikke er lenge før de ikke har flere dyr igjen, og da ikke råd til å kjøpe mat til familiene sine.

Sheriff viser frem den ødelagte Teff avlingen, som han hadde håpt å selge på markedet, men som han nå fôrer sine gjenværende kyr med. Foto:Hilina Abebe / Kirkens Nødhjelp.
Sheriff viser frem den ødelagte Teff avlingen, som han hadde håpt å selge på markedet, men som han nå fôrer sine gjenværende kyr med. Foto:Kirkens Nødhjelp.

Uforutsigbart vær

Grå skyer samler seg over Ankober mens Sheriff og de andre bøndene håper på regnfall. Men El Niño er forventet å gi ekstremtørke i 2016. Mer ekstremt enn det man har sett på 30 år.

Sheriff forteller at tørken kommer oftere enn før. «Vi pleide å oppleve tørke en gang hvert 7.-10. år. Men nå kommer tørken hvert 2.-3. år», sier han.

Tørken i Etiopia tvinger vønder til å ta med seg buskapen for å finne nytt beite. Foto:Hilina Abebe / Kirkens Nødhjelp.
Tørken i Etiopia tvinger vønder til å ta med seg buskapen for å finne nytt beite. Foto:Kirkens Nødhjelp.

Samtidig noen kilometer fra Washa, venter noen menn på kjøpere som kan kjøpe deres husdyr. Til ingen nytte. Prisen på kveg har sunket drastisk av den enkle grunn at det er umulig å finne fôr til dyrene i vanskelige tider. I motsetning har prisen på mat nesten doblet seg. Mandefro, far til fire, sier han håper å kunne selge hans overlevende kyr til halvparten av vanlig pris, slik at han kan skaffe korn til familien. «Hadde det ikke vært for tørken, hadde jeg ikke solgt. Kyrene var mine barns sin kilde til melk».

Mangelen på vann og beite driver bønder fra naboområdet Afar til Ankober. Noen har allerede begynt å ta med buskapen sin på jakt etter det lille beitet som er igjen. Situasjonen i Afar er langt verre enn den i Amhara. Noen pastoralister fra Afar har derfor tatt med dyrene sine til Ankober, for å finne det stadig minkende beiteområdet for dem og bøndene i området. Denne situasjonen kan bygge opp til økt spenning og konflikt.

Publisert: