01 2022

Modige Yaro får jenter til å skinne

Ikke la deg lure av navnet «Girl shine». Det handler ikke om at jenter skal skinne av skjønnhet, men at de skal ta et oppgjør med alt som ties ihjel. Som mensen, barneekteskap, tidlige graviditeter og kjønnssykdommer. Lederen av det hele er beintøffe Yaro Assima Bintou (17).

Sola er i ferd med å gå ned over senteret som brukes av kvinner og unge jenter. Her forebygges kjønnsbasert vold, voldtatte kvinner får hjelp, og unge jenter er med i diskusjonsgrupper som skal gi dem muskler til å stå imot alt de kan utsettes for.
Sola er på vei ned når vi møter jentene, som har et brennende engasjement for alt som er tabu. Og det passer ekstra bra når de er med i et av våre prosjekter som heter «Girl shine».
– Jeg har blitt valgt til å lede gruppa, for jeg er ikke så redd for å si hva jeg mener, smiler Yaro Assima Bintou.

Skaper trygghet

Vi er i Burkina Faso, nærmere bestemt Boromo. Landet har verdens hurtigst voksende krise, og så mange som 1,4 millioner mennesker er nå på flukt i sitt eget land. Burkina Faso står på randen av en sultkatastrofe, har stor vannmangel og økende terror.

Antall barneekteskap er høyt, og det er store mørketall på hvor mange jenter og kvinner som utsettes for kjønnsbasert vold. Behovet for å jobbe mot dette er stort.
Boremo er et område som mange flykter til. Derfor har Kirkens Nødhjelp startet opp et senter som skal hjelpe mennesker i nød og gi støtte til lokalsamfunnene som tar imot flyktningene.
– Min hovedoppgave er å få jenter til å bli trygge på seg selv. Derfor snakker vi mye om vold og sex, forteller hun.

Yaro er ikke redd for å si hva hun mener eller å sette ord på vanskelige ting. Det takker hun moren sin for. Moren har nemlig oppfordret henne til å stå opp for seg selv og andre.
– Jeg synes ikke det er vanskelig å snakke om disse temaene. Jeg har masse selvtillit hjemmefra, sier hun lattermildt, men legger også til at ikke alle har det sånn.
– Mange unge sliter med dårlig selvtillit, dårlig selvbilde og er usikre. De har mange spørsmål om tidlige ekteskap, graviditeter, prevensjon, kjønnssykdommer og seksuell utnyttelse, forklarer hun.

Mensen er flaut

«Girl shine» er en gruppe med 25 jenter som møtes og diskuterer hver uke. Arbeidet ledes av vår partner sammen med Yaro.
– Vi har lært utrolig mye av å være med i gruppa, ikke minst om hvordan vi selv skal håndtere utfordringer. Vi har lært om våre rettigheter og å sette grenser. Ikke minst snakker vi mye om mensen, forteller hun.
For mensen er et tabu det er vanskelig å snakke om i Burkina Faso, som i veldig mange andre land hvor vi jobber.
– Ikke engang mødre snakker om mensen. Det er så utrolig vanskelig å snakke om. Mange synes det er flaut. Ikke minst å blø gjennom tøystykket vi bruker. Vi har jo ofte ikke bind, forklarer hun.

Hun forteller videre at mange jenter ikke går på skolen når de har mensen, rett og slett fordi de er redd for å blø gjennom klærne.
– Mange skammer seg når blodet går gjennom. Det synes jeg er veldig vondt å høre om, sier hun.

13 år gamle Ira Cecille er en av jentene som deltar i diskusjonene til Yaro.
– Jeg synes det er utrolig spennende å høre hva de litt eldre jentene sier, og jeg tar det til meg, forteller hun.

Hun sier hun har blitt mye mer bevisst i sitt forhold til gutter.
– Jeg har nok forandret meg etter at jeg ble med her. Nå vet jeg hvilke grenser jeg kan sette, sier hun.

MicrosoftTeams-image (88).jpg

Ira Cecille synes det er gøy å være med i diskusjonene de har i gruppa.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland.