02 2017

Norgesmestre lar høner  bli til geiter

Vestre Toten

Norgesmestre lar høner bli til geiter

Verdens første norgesmestere i lunsj er opptatt av bærekraftig utvikling: å utnytte ressursene, dele på godene og gi videre det de har lært. Og selvsagt grundig håndvask.

NM i lunsj gikk av staben i Stavanger i slutten av januar, og det var elever fra Raufoss ungdomsskole i Vestre Toten som vant. DugguL har servert både medelever og besøkende lunsj, og konseptet er å redde høna som matvare. Tusenvis av høner destrueres årlig etter endt eggproduksjon. – Høna er velsmakende mat, særlig når den serveres med grønnsaker produsert i sunn Toten-jord. Vi vil også lage mat som alle kan spise, uansett hvilken religion de tilhører, sier elevene som får ros fra både ordfører, skolesjef og rektor.

– Hvordan kom dere på å gi penger til geiter fra Kirkens Nødhjelp?

– Vi har hørt om det tidligere og syntes det var en god sak. Vi er opptatt av å utnytte ressursene som finnes lokalt. Det er mange ressurser i ei geit! Den smaker godt også, sier mesterkokkene som har mottatt diplom fra Kirkens Nødhjelp for innsatsen.

Elevene har til nå samlet inn litt over 12.000 kroner, det betyr mer enn 50 geiter, men det stopper ikke der. De har planer om å gi litt av overskuddet fra hver lunsj til Kirkens Nødhjelp fremover.

Elevene er dessuten blant årets konfirmantkull i Raufoss menighet og skal selvsagt gå med bøsse under Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon 2.– 4. april. De oppfordrer konfirmanter og matglade over hele landet til å gjøre det samme!

På bildet over ser vi vinnerne i egendesignede gensere, noen har også på sin grønne bunad for anledningen; Felleskjøpsdressen. Sevval Guven, Kristina Markeng, Annika Gulbrandsen, Leona Hauge-Wold, Eline Blakli, Sigrid Straumsheim Hoem, Thea Berg, Fia Fredrikke Heimdal, Malin Fuglerud Bjørge, Iver Stensrud, Sindre Kristiansen, Andrè Skibenes, Alexander Olsen og Vegard Ertsås