03 2020

Nye veier mot kjønnsbasert vold

I tett samarbeid med våre trosbaserte partnere i Ntchisi får Kirkens Nødhjelp jenter tilbake til skolebenken, stopper barneekteskap og øker bevisstheten rundt hiv.

Vi hører dem på lang avstand. Latter, heiing og hurrarop mens musikken strømmer ut av store høyttalere. Når vi nærmer oss, ser vi jenter i blå kjoler som holder plakater mens de danser, mens andre løper rundt på plassen med gule vester for å få ballen i kurven.

I mange år har vi gått nye veier for å forebygge tenåringsgraviditeter i Malawi og øke tilgangen til helsetjenester for ungdommer. Så langt har vi nådd over 370 000 jenter i sju distrikter. – Vi er nå i tredje fase av dette programmet og har jobbet i Ntchisi siden 2015. Noe av suksessfaktoren til programmet er at vi har fått mulighet til å jobbe over så lang tid, sier Håvard Hovdhaugen, Kirkens Nødhjelps landdirektør i Malawi.

Sammen med lokalsamfunn og våre trosbaserte partnere har målet vært å stoppe, bremse og forebygge barneekteskap og frafall i skolen.

Sammen har vi jobbet systematisk gjennom grupper der jentene lærer om familieplanlegging, kroppen sin og det å satse på skolen i stedet for å bli gravide og gifte seg tidlig. En av ideene har vært å bruke ballspill og andre morsomme aktiviteter for gjøre gruppene mer attraktive.

FÅR SNAKKET MED JENTENE

Noe av det vi har gjort, er å opprette helse- stasjoner for ungdommer, ungdoms- klubber og egne senter for ungdommer der de får alt fra seksualopplæring til hjelp som alenemødre.  – For å finne gode måter å snakke med jentene på har vi innført nettball og dans, forteller vår helsekoordinator i Malawi, Dunia Phiri Mphande.

Hun forklarer at de måtte tenke nytt om informasjon og forebygging. Vanlige informasjonsmøter var det ikke særlig interesse for. Derimot har både nettball og dans blitt en stor suksess. Når jentene strømmer til de ukentlige arrangementene, er alle fagfolk på plass. Klare til å snakke, informere og hjelpe. – Det har gitt oss en mulighet til å nå ut til jentene og snakke med dem mens de gjør noe de synes er gøy, sier hun.

Spesielt nettball er populært. Der deles jentene inn i to lag. Det ene laget heter HIV, det andre heter GBV, som er kjønnsbasert vold på engelsk (gender-based violence). Hver gang det scores, har de rollespill. Da må de si noe om sine rettigheter. Som «jeg sier nei til barneekteskap» eller «det er viktig å bruke prevensjon». – Vi lærer dem å stå opp for seg selv og kjempe for sine rettigheter.

Samtidig som vi følger opp jentene, jobber vi parallelt med flere forebyggende tiltak. Ikke minst har vi tett kontakt med jentenes foreldre. – Vi forteller dem om viktigheten av å la jentene få fullføre skole og få seg en utdannelse, sier helsekoordinatoren.

Selv om det ble forbudt med barne- ekteskap i Malawi for tre år siden, er det fortsatt utbredt og en av grunnene til at jenter dropper ut av skolen.

ADVARER ANDRE

En av dem som får fortsette på skolen, er 16 år gamle Promise Mwgle. Familien hadde tenkt til å gifte henne bort, men takket være programmet får hun fortsette.  – Nå får jeg full støtte av foreldrene mine til å ta en utdannelse. De forstår hvor viktig det er at jeg fullfører skolen. Jeg stortrives på skolen og vil ikke gifte meg. For 19 år gamle Rachel Mkweam er situasjonen en annen. Hun ble giftet bort som ung og fikk barn tidlig. Nå er hun alene, og livet er tøft for en alenemor uten skolegang. Men hun er fanget opp av programmet. – Jeg har fått praktisk opplæring og hjelper nå til ved skolen. I tillegg har jeg lært meg økonomi, slik at jeg kan ta vare på meg selv og barnet mitt.

Hun er aktivt med i det forebyggende arbeidet og bruker sin historie til å advare andre.

Selv måtte hun droppe ut av skolen da hun ble gravid. – Jeg vil helt klart tilbake til skolebenken, men skal vente til sønnen min blir litt eldre, sier hun.

STØRRE ÅPENHET

I løpet av årene vi har vært der, er det flere gode resultater å melde. Områdene vi har jobbet i, har styrket seksualopplæringen og har bedre helsetilbud til ungdommer. De har lett tilgang til hjelp.

Det har blitt større åpenhet om kjønnsbasert vold, prevensjon og forebygging av hiv. Det har også bidratt til at ungdomshelse har blitt et tema for politikere, både nasjonalt og på distriktsnivå. I fase én av prosjektet fikk over 60 000 jenter hjelp, i andre fase har over 20 000 fått hjelp, mens i tredje fase er målet å nå nærmere 8 000.

Antall barneekteskap har også gått ned i områdene der Kirkens Nødhjelp jobber.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland