Kirkens Nødhjelp-magasinet

Sjonglerer med konfirmantene

Aktuelt: Fasteaksjonen

Sjonglerer med konfirmantene

Solveig Hundstad-Haugland har engasjert seg for Kirkens Nødhjelp siden hun var 13 år, og selv om hun ikke anser seg for å være kristen, har hun en egen konfirmantgruppe å følge opp.

Det var en brosjyre som gjorde Hundstad-Haugland engasjert i Changemaker. Hun og en venninne lette etter noe å engasjere seg i, og Solveig tok kontakt med Changemaker etter å ha kommet over en brosjyre om hva ungdomsorganisasjonen til Kirkens Nødhjelp engasjerer seg i.

– Mange andre organisasjoner peiler seg inn på noen få saker, og det jeg liker med Changemaker, er at de engasjerer seg bredt. Engasjementet for klima og mot de strenge patentreglene på medisin er noen av de viktigste sakene Changemaker jobber med nå, sier Hundstad-Haugland.

Stem med føttene

I flere år ledet Hundstad-Haugland et Changemaker-lag i Bodø, men nå konsentrerer hun seg om å følge opp en konfirmantgruppe. Konfirmantene kan velge mellom ulike temaer, og noen har altså valgt å lære mer om Changemakers arbeid. En kirkelig ansatt tar seg av det mer religiøse, mens Hundstad-Haugland drar dem ut på en aksjonsdag og får dem til å lage sitt eget «Snu».

– De velger selv et av temaene som Changemaker jobber med og lager en aksjonsdag som om de var et lokallag. Det er viktig å få dem til å gjøre noe selv, ikke bare sitte og lytte til andre, sier Hundstad-Haugland, som også bruker denne taktikken når hun holder foredrag for fasteaksjonen. Det har hun holdt på med i fem år, siden hun var 13.

– Jeg gjør foredragene litt til mine egne og tar ut ting jeg tenker kan være vanskelig for konfirmantene å sette seg inn i. Så får jeg dem til å gjøre noe selv, og har brukt aktiviteten «Vote with your feet» mange ganger. Da må de ta stillinger til ulike påstander om hvordan verden fungerer, og mange blir overrasket over at det er står så ille til som det faktisk gjør, sier Hundstad-Haugland, som anslår at hun har holdt mer enn 50 foredrag på disse årene.

Levde under vanngrensa

Hun engasjerer seg litt over gjennomsnittet i fasteaksjonen og dro vanntematikken til sitt ytterste da hele laget bestemte seg for at de en hel uke ville føle på hvordan det var å leve med dårlig tilgang til vann. De utfordret hverandre til å leve på under 30 liter vann per dag i seks dager. Det ble det en del morsomme opplevelser av.

– Når du kjenner det på kroppen, får du et annet syn på hvordan det er for andre. Å leve under vanngrensa ga oss en fellesskapsfølelse fordi vi måtte planlegge hvordan vi skulle gjøre det. For eksempel gikk vi på do i lag. Da var det mange som sperret opp øynene. Og, den dusjen jeg fikk den syvende dagen, var helt fantastisk, sier Hundstad-Haugland.

– Har du noen tips til andre som skal holde foredrag for konfirmantene de neste ukene?

– Slapp av og forbered deg. Så lenge du ikke snakker for fort, går det fint. Mitt første foredrag skulle jeg holde for noen åttendeklassinger, og da jeg leste det hjemme, tok det en time. I klassen tok det 12 minutter, og ingen hadde forstått noe som helst, ler Hundstad-Haugland.