01 2019

Mobiliserer de unge

Islamabad er som en europeisk storby og mer liberal enn resten av Pakistan. Men historisk sett er området en del av Punjab-provinsen, en versting når det gjelder vold mot kvinner.

Det hjelper ikke med lover så lenge kvinnene som lovene er ment å hjelpe, ikke kjenner til dem. Derfor arrangerer Kirkens Nødhjelps partner Peace Foundation store mobiliseringer for å bevisstgjøre jentene. I tillegg arrangeres lengre seminarer for kvinnelige journalister, næringslivsledere og politikere. De oppfordres til å ta med ektemenn eller andre mannlige familiemedlemmer. Vi er med på en slik mobilisering i Islamabad:

– Jeg har allerede begynt å tenke annerledes og hjalp en venninne som ble slått av broren sin fordi hun drømte om å komme til Islamabad for å studere. Rubina Akbar hjalp meg til å støtte venninnen min, og nå skal hun komme selv om hun ikke får lov av broren, sier Nazmeen.

– Vi har også fått regler mot trakassering på arbeidsplassen, men kvinnene sier at familien alltid gir dem skylden fordi de må ha gitt mannen et signal eller et smil som startet trakasseringen. Vi rapporterer ikke trakassering fordi vi er blitt vant med det og er redde for ryktet vårt, sier Rubina Akbar, lokalpolitiker og forretningskvinne.

– Jeg gjennomførte kurset, og like etter fikk to kvinner på kontoret mitt sparken. Jeg mente at oppsigelsene var kvinnefiendtlige og usaklige, og tok saken videre. Etter tre dager fikk de jobben sin tilbake, sier Yasmeen Chardhevy.

– Mobiliseringen virket på meg. Som leder i lokalkomiteen tar jeg slike saker seriøst, og jeg tar det opp i et lite forum slik at kvinnen det gjelder, ikke får et dårlig rykte, sier Waqar Hussani.

Eksempel for de unge

Problemet med vold mot kvinner er stort i Pakistan, og særlig ille er det i Punjab og Sindh-provinsen. 63 % av alle rapporterte saker med vold mot kvinner kom i 2012 fra Punjab-provinsen. Myndighetene – også de lokale – innfører stadig nye lover som skal beskytte kvinnene. Man har også fått en kvinnelig ombudsperson i Punjab, som kan ta saker videre. Alle provinsene har også fått sin egen hjelpelinje som voldsutsatte kvinner kan ringe til, og myndighetene har innført omvendt voldsalarm. Selv om mye gjøres, mente Center for Research and Security Studies i 2016 at vold mot kvinner er økende sør i Punjab. Peace Foundation mener løsningen er å påvirke beslutningstakere – og de unge i samfunnet. På mobiliseringsmøtet var et trettitalls unge kvinner, som håper dette kan hjelpe dem med å hjelpe andre som blir utsatt for vold og trakassering.

– Jeg har lært mye om lovverket som jeg ikke ante noe om på forhånd, sier Aarzoo.

– Om jeg blir sterkere, kan jeg hjelpe andre, sier Komal.

– Mitt mål med denne mobiliseringen er å bli mer selvbevisst, legger Nida Aslam til.