01 2020

Karbonfaste for klimaet

Fasteaksjonen 2020

Karbonfaste for klimaet

«Give it up for Lent!» sier britene i fastetiden. I dette ordspillet ligger det en utfordring om å avstå fra noe – og en oppfordring om å heie på hverandre. Gjennom fasteaksjonen til Christian Aid velger stadig flere å karbonfaste med familie og venner som sponsorer.

Også i Storbritannia innledes fasten med en feiring. Men mens vi nordmenn spiser fastelavnsboller siste søndag før faste, markerer britene fetetirsdag med pannekaker. – Å steke pannekaker er en bra måte å bruke opp noen av de fristende matvarene i huset på før fasten begynner på askeonsdag, forteller Ann Hayes i Christian Aid, Kirkens Nødhjelps britiske søsterorganisasjon. Også i Storbritannia er den kristne fastetradisjonen en påminnelse om Jesus’ førti dager i ørkenen. Men mens norske butikkhyller fylles opp med sjokolade og marsipan i gul emballasje, er uttrykket «Give it up for Lent» nærmest allemannseie i øyriket. – Som barn pleide vi å spøke med klassekamerater om at vi skulle gi avkall på lekser i fastetiden.

KARBONFASTE

Godtestopp og hvit faste er fortsatt populære fastevalg, men klimakrisen har satt sitt preg på den moderne, britiske fastetradisjonen. – Nå er folks fasteforsett mer varierte. De siste årene er det blitt et stort fokus på å gi avkall på ting som også skader planeten vår. Noen kutter ut kjøtt eller melkeprodukter, mens andre lar bilen stå i fastetiden. Å faste eller gi avkall på noe er den mest

kjente fastetradisjonen, men for kristne i Storbritannia er også bønn og gavmildhet viktig. Hvert år bruker kirkene fasten til å reflektere over forholdet vårt til Gud, våre medmennesker og verden. Da er det også naturlig å strekke ut en hjelpende hånd til våre medmennesker som lever i fattigdom, gjennom innsamling, beslutningspåvirkende kampanjer og bønn for verden.

UTFORDRENDE OG MORO

– Folk setter seg fasteforsetter og skaffer seg sponsorer blant venner og familie. Mange menigheter arrangerer «faste- lunsjer» der det serveres suppe og brød. Alle gavene som blir gitt i denne perioden, utgjør en virkelig forskjell for våre brødre og søstre som lever i fattigdom. Selv om fastetiden er en viktig periode for kristne i Storbritannia, handler fasten for de fleste briter om å utfordre seg selv og ha det moro. – Det kan være skikkelig vanskelig å kutte ut noe du liker veldig godt i førti dager. Da hjelper det å ha støtte fra venner og familie og huske på at din utfordring vil hjelpe våre medmennesker som lever i fattigdom.

1813112L.jpg

FASTEAKSJON: Rause briter har gjennom Christian Aids årlige fasteaksjon blant annet gitt støtte til fiskere i Filippinene som rammes av klimaendringene

På bildet: Som barn pleide Ann Hayes å spøke med klassekamerater om at hun skulle gi avkall på lekser i fastetiden. Nå jobber hun med Christian Aids årlige fasteaksjon, der hun utfordrer britene til å «Give it up for Lent» og engasjere seg for verden.

Tekst: Stefan Storm
Foto: Christian Aid