01 2022

Inspirerer småbønder til å drømme stort

Alt Takondwa Phanga tar i, spirer og gror, og det går gjetord om den flinke agronomen. Selv har han bare ett mål: å dele raust av alt han kan, slik at småbønder kommer seg ut av fattigdom og sult.

– Her må du hjelpe vannet litt frem, sier agronom Takondwa Phanga mens han børster litt jord bort fra det lille hullet i slangen.

Vi er i landsbyen Chingagwe i Malawi, hvor tolv småbønder er på opplæring i moderne jordbruk.
– Jeg hjelper småbønder med å høyne kvaliteten på avlingene slik at de kan høste mer og samtidig øke inntektene sine, forteller han.

Prosjektet startet i desember i 2020, og allerede ett år senere har bøndene tredoblet inntektene sine. Selv har han ansvar for 17 andre områder med tilsvarende opplæring.

Målet er å få småbønder ut av fattigdom og sult, samtidig som de utvikler seg som bønder.

Gjør en forskjell

De tolv bøndene vi møter i dag, har investert i et sett med kvalitetsfrø, et vanningssystem og gjødsel. I tillegg lærer de seg gode metoder for å utvikle jordbruket sitt.

– Jobben min er perfekt for meg. Min lidenskap er å hjelpe bønder til å utvikle seg, slik at de kan få bedre resultater. Gjennom jobben min kan jeg være med på å gjøre en forskjell.

Det tradisjonelle jordbruket skaper stort press på både jord og vannressurser. De moderne jordbruksmetodene, som gir større og sikrere avlinger på mindre areal og med mindre bruk av vann, er utilgjengelige for småbønder i verdens fattigste land. Både irrigasjonsutstyr, frø og kunstgjødsel selges kun i store kvanta, bøndene mangler utdanning, og de færreste har økonomisk overskudd til selv en liten investering.

Med det nye vanningssystemet bøndene har investert i, slipper de hyppige turer til brønner og elver for å hente vann. I stedet fyller bøndene vann i en bøtte som er koblet til to slanger. Slangene har små hull, slik at vannet pipler ut og gir jevn vanning av grønnsakene.

Utvikler seg videre

Ofte kan det være trangt om plassen i landsbyer og hager. Derfor er også plass-utnyttelse et viktig tema Phanga lærer bort. I stedet for å plante én rad med tomater bruker de den samme plassen til å dyrke to rader. De får også en innføring i hvilke grønnsaker som bør plantes og oppbevares slik at de kan øke inntektene sine.
– Bøndene som er med i prosjektet, har allerede tjent nok til å kjøpe seg hønsegård, skoleuniformer eller sende barna på skole. De har også nok mat til hele familien. Vi kan også se at de kjøper mer land og utvider, forklarer han.

Agronomen ser en stor forskjell etter at bøndene ble med i prosjektet.
– Bøndene ville dyrket grønnsaker uansett, men ved å være med i prosjektet har de tatt til seg ny kunnskap. De har tatt denne kunnskapen med seg hjem og utvikler seg videre som bønder.

Han ser også en endring i hverdagslivet. Bøndene og familiene deres har nå god og forutsigbar tilgang til grønnsaker. De har økt inntektene sine og investerer videre. Før hadde de kanskje ingen eller lite penger, men nå har de en stabil inntekt som sørger for næringsrik mat på bordet hver eneste dag.

Styrker lokalsamfunnet

For agronomen har det helt siden studietiden vært viktig å styrke lokalsamfunn. Den grunntanken har han tatt med seg inn i yrket sitt. Ved å styrke lokalsamfunn kan man få til langsiktig og bærekraftig endring.
– Jeg gleder meg ekstra over at jeg klarer å inspirere bønder til å tenke stort og løfte blikket. Mitt budskap er at bønder må bli mer visjonære. Ikke bare se ned i jorda, men åpne opp for nye måter å gjøre ting på og se nye muligheter.

Ved å reise mellom 18 forskjellige lokalsamfunn følger han drømmen han hadde som student.
– Målet mitt er å få andre til å se hvordan de selv kan endre sine egne liv. Som nyutdannet håpet jeg at jeg skulle få jobbe i Kirkens Nødhjelp. Nå gjør jeg det, og det gjør meg så stolt. Måten Kirkens Nødhjelp jobber med lokalsamfunn på, er så riktig og viktig. Jeg er så stolt over at jeg får være med på å forandre verden, smiler han.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland.