02 2018

7 år med krig

Syria

7 år med krig

Inspirert av den arabiske våren er det i mars syv år siden de første fredelige demonstrasjonene startet i byen Daraa, sørvest i Syria.

Det som skulle vise seg å bli opptakten til en av historiens mest brutale borgerkriger, som til nå har tatt livet av en halv million mennesker og sendt millioner på flukt.

Sammen med syv av de andre store humanitære organisasjonene i Norge markerer Kirkens Nødhjelp denne tragiske 7-års dagen torsdag 15. mars. Historiene og skjebnene til en rekke av krigens ofre vil bli fortalt utenfor Nobels Fredssenter i Oslo og samtidig bli direktesendt på blant annet organisasjonenes sosiale medier.

Krigen er langt fra over. Menn, kvinner og barn slaktes ned og blir utsatt for overgrep hver eneste dag. De humanitære behovene er enorme, og Kirkens Nødhjelp og våre partnere på bakken fortsetter arbeidet for en krigsherjet befolkning. Ikke glem Syria, vær med på markeringen 15. mars.