02 2018

Verdens verste bøssebærer

Tema: Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon

Verdens verste bøssebærer

I snart 10 år har landets konfirmanter lært hvordan de IKKE skal gå med bøsse i Fasteaksjonen. I år er Jonna verdens mest irriterende foreldrepåheng.

Fasteaksjonen er ikke bare penge-innsamling. Konfirmantene blir samtidig lært opp i fattigdoms-problematikk, bistandspolitikk og klimautfordringer. Og hvordan man skal gå med bøsse. Jon Henrik «Jonna» Støme har bidratt med «Jonnas bøssebærerskole» – der han gjør alle tenkelige feil som bøssebærer.

– Jeg er jo utrolig irriterende i disse filmene, men det skal være hyggelig å få bøssebærerne på døra. Noen har faktisk ikke råd til å gi, så vær grei uansett. Det finnes fattigdom i Norge også, der hele budsjettet i familien ryker fordi noen skal i bursdag. Og si takk uansett beløp. Alt hjelper, sier Jonna.

Midtlivskrise

Da det skulle spilles inn en ny Jonna-film, ba han selv om å få være forelder på slep. Jonna, som selv er far til en tiåring, orket ikke late som om han var ungdom lenger. Men innspillingen ble uansett litt klein for komikeren.

– Det er en scene der vi kommer kjørende i en åpen cabriolet og samler inn penger uten å gå ut av bilen. Den scenen måtte vi ta flere ganger, og det så virkelig ut som en forferdelig midtlivskrise med meg i åpen bil og en veldig ung dame ved siden av, sier Jonna.

Grusomt voksenliv

Jonna, som var et kjent fjes fra barne-TV gjennom seks år på begynnelsen av 2000-tallet, bestemte seg tidlig for ikke å bli voksen. Alle de voksne rundt ham var seriøse advokater og finansfolk. Lettelsen var stor da han oppdaget at det var mulig å leve av å gjøre barnslige ting.

– Jeg prøver å gjøre så lite voksenting som mulig. Siden jeg er komiker, kan jeg spille Playstation hele dagen. Ja, jeg har allerede spilt Battlefield i dag. Man må ikke gå i blå skjorte og sitte på kontor fordi man er blitt voksen. Dattera mi har blitt med meg på jobb på Latter og møtt kolleger som løper rundt med parykker og kaster godteri på hverandre. Hun har nok skjønt at jeg er litt annerledes enn andre foreldre, sier Jonna.

– Men dagens ungdom er jo kjent for å være så seriøse, flinke og snille.

– Mens vi var gærne og bøllete. De er vel en motreaksjon på oss, og så får de selv forferdelige barn, hehe. Tiåringen har allerede begynt å bekymre seg for antall likes på sosiale medier. Det er viktig å fremstå som noe, men selv de som er popstjerner bygger opp en falskhet rundt seg uten å klare å leve opp til imaget, og så ender de opp med å reise land og strand rundt med de to topplåtene sine, sier Jonna.

– Som komiker må du vel også late som om du er noe du ikke er?

– Heldigvis handler jo jobben som komiker å tulle med hvor rævva man egentlig er, og vi er verken avhengig av autotune eller photoshop for å drite oss selv ut, sier Jonna.

– Har det da ikke endret deg noe å bli far?

– Joda, jeg er blitt mer forsiktig. Jeg vil ikke dø i en dum ulykke, og så må hun gå resten av livet og fortelle at pappa døde i et strikkhopp…

Viktig innsamling

Selv etter ti år som ansikt for Fasteaksjonen har Jonna litt problemer med å forklare nøyaktig hva pengene går til. Men han vet at hver krone teller.

– Siden pengene ikke er øremerkede, har det vært litt vanskelig å forklare hva de egentlig går til, men det er fint at Kirkens Nødhjelp får inn penger som kan gå inn i kriser med en gang, uten å måtte vente på at andre skal bestemme seg om de vil lage en sang eller starte en innsamlingsaksjon, sier Jonna.