02 2020

Grønt håp på to hjul

Kan man endre liv på under ett år og for ti dollar? Vårt nye prosjekt i Malawi bekrefter at det er mulig. – Jeg har fått et nytt liv, sier bonde Janet Nyamulani.

Susende ut av maisåkeren kommer agronomen Mwiza Simwinga på motorsykkel. Hun er på vei til bønder som har femdoblet avlingene sine på under ett år.

TIL KAMP MOT KLIMAENDRINGER

Vi er i Dowa i Malawi. Landskapet er frodig og vakkert med små landsbyer omkranset av grønnsaksåkre. For et år siden jobbet bøndene her med tradisjonelt jordbruk. Prisgitt vær og klima. Klimaendringene gjør det utfordrende å være bonde. Dårlige avlinger, som blir ødelagt av regn, flom og tørke, gjør at mange familier lever i fattigdom fordi de ikke har en sikker inntekt. Kirkens Nødhjelp hjelper bønder til et mer motstandsdyktig jordbruk. For under ett år siden startet vi opp prosjektet mikroinvestering i Malawi. For ti dollar kan bøndene investere i et sett med frø, gjødsel og et vanningssystem. De får tett oppfølging av agronomer, som gir dem innføring i moderne teknoloig. Frøene er av topp kvalitet, det samme er gjødselen. Bøndene lærer seg riktig blandingsforhold og utnyttelse av jorda. Ofte har bøndene liten plass, og de lærer å dyrke effektivt på små områder. Ved et nytt vanningssystem, der vannet drypper direkte på plantene ved hjelp av en vannslange på bakken, får grønnsaksplantene vannet de trenger i tørkeperioder. Bøndene trenger heller ikke bruke mye tid å hente vann siden vanningssystemet sørger for nok vann.

OPTIMISTISK

En av agronomene er Mwiza Simwinga. Hun lærer bort moderne jordbruk, nye teknikker og følger opp rundt 70 bønder. Over 1000 bønder er nå med i prosjektet og har fått femdoblet avlingene sine etter at de ble med. – Jeg er veldig optimistisk til at Malawi nå kan forandres til det bedre. Bøndene har virkelig løftet seg det siste året, og de ser nå hva ny teknologi kan gjøre for dem. Hun forteller at behovet for kunnskap er stort. – Bøndene vil gjerne lære noe nytt hele tiden. Det at jeg hjelper dem hjemme i deres egen åker, har mye å si, forklarer hun. En av bøndene som får hjelp og hyppig besøk av agronomen, er sjubarnsmoren Janet Nyamulani. Hun har hatt så stor suksess at hun har investert i totalt seks sett. – Dette prosjektet har nå gjort det mulig for å meg å gjøre nye investeringer. Jeg ble med fordi jeg ikke ønsket å motta nødhjelp, men heller gjøre noe selv med situasjonen jeg var i og betale for det. I åkeren hvor hun før kun hadde plass til fire tomatplanter, har hun nå 14. Det vekker oppsikt. – Bønder som ikke er med i prosjektet ennå, blir veldig nysgjerrige når de ser hvordan jeg har økt inntjeningen min, avslutter hun.

malawi140.jpg

Frykter sult

FN frykter for matsikkerheten i Malawi på grunn av covid-19, og regner med at 1,9 millioner mennesker vil sulte i landet i løpet av de neste ukene. 39 prosent av barna på landsbygda i Malawi er allerede underernærte. Kirkens Nødhjelp i Malawi sier at de at de allerede har merket prisoppgang på viktige basisvarer, og frykter at hamstring vil gi mangel på mat i butikkene i løpet av de tre neste månedene. På litt lengre sikt vil problemet øke. Nå er det innhøsting, men mange selger unna maten sin til mellommenn fordi de er i akutt pengenød. Myndighetene ønsker å lukket ned landet på grunn av koronaviruset, men det vil bare fungere delvis siden folk lever fra hånd til munn og knapt nok har et hus å holde seg hjemme i. Mange lever med hiv og har et dårlig immunforsvar som det er. Sult og virusutbrudd vil gjøre situasjonen alvorlig, særlig nå når helsevesenet er på felgen og mange helsearbeidere streiker på grunn av manglende beskyttelsesutstyr, sier landdirektør i Malawi, Håvard Hovdhaugen.

Tekst: Anette Torjusen
Foto: Håvard Bjelland