02 2020

SoMe-presten

– At vi er gode på sosiale medier, må ikke gå på bekostning av at vi er en god kirke, sier Petter Dille, prest i Ullern kirke.

Dille og resten av gjengen i Ullern menighet kler seg gjerne ut for å få et godt bilde på Facebook. De lar ikke sjansen gå fra seg til å være de tre vise menn eller teste ut trehjulssyklene når det skal være åpningsfest for barnehagen.

HIGER IKKE ETTER LIKES

Petter Dille er kanskje den presten i Norge som er tøffest på å tørre å vise seg frem på Facebook og Instagram. Å bli god på sosiale medier handler mye om å by på seg selv, men ikke nødvendigvis om antall klikk, sier han. – Vi må klare å speile hele menigheten og livet som leves der, ikke bare poste fine bilder av barnekoret, selv om det får flest likes, sier Dille. Han er mest opptatt av å nå flertallet. – De vante kirkegjengerne får tak i informasjon uansett, om de så må ringe presten direkte. De som ikke er interessert, når vi uansett ikke, men de som er nysgjerrige, kan vi nå – de som er åpne for å komme på noe vi arrangerer. – Hvorfor skal egentlig menighetene bruke tid på dette?

– Vi skal være på sosiale medier fordi folk er der. Det er en fin mulighet til å forkynne, og det er en fin mulighet til å engasjere resten av menigheten i Fasteaksjonen. – Hvordan blir man god på Facebook? – Man har bare ett sekund på å vekke folks interesse, og da er det lurt å bygge opp en kontekst. Da trenger man en plan for flere poster. Det hjelper å være overraskende, bruke humor, bygge karakterer og historier. Da må man forberede seg, ta innspill og evaluere etterpå, sier Dille. – Du jobber jo mye med konfirmanter, men de har vel ikke så mye ressurser til å lage videoer og podcaster? – Man trenger bare en mobil, også til å klippe videoer. Kan du det ikke selv, så kan jeg love deg at halve konfirmantgruppa kan det, sier Dille.    – Hvordan har dere jobbet med sosiale medier i denne koronatiden? – Ja, det er morsomt at jeg har misjonert for sosiale medier i årevis, og møtt en del skepsis, men etter 12. mars skulle alle menighetene lifestreame alt de gjorde. Vi har vært litt nøkterne og satset på det vi er gode til, og hatt livesendinger med konfirmanter og foreldre. Nå skal vi ha en menighetskveld på zoom med quiz og samtaler. Det er jo interaksjon som gjør sosiale medier sosiale, og nå savner vi alle sammen å være sosiale.

I ALLE KANALER

Det er nesten rart at Petter Dille har tid til å være prest. Han er på Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og YouTube, og som en av «Tre prester» lånte han podcaststudioet til Kirkens Nødhjelp (som podcaster under «Vidvinkel»). På YouTube-kanalen spør han Tuva Fellmann fra P3 om hva unge lurer på om sex, og Instagrammen til Dille er absolutt en fargerik affære. – Man må tåle å bli en karikert utgave av seg selv på sosiale medier. Folk som kjenner meg derfra, ser nok på meg som «den homofile presten som innimellom bryr seg om flyktninger». Man må være personlig, tørre å stå i spennet mellom fjas og det meningsfulle og være den morsomme som blir filmet uten at han vet det, sier Dille.

Tekst: Aina Johnsen Rønning
Foto: Håvard Bjelland