Kirkens Nødhjelp magasinet

02 2020

Spilte for fulle stuer

Gode råd var dyre da Fasteaksjonen måtte bli heldigital på grunn av koronaviruset. Digitale bøssebærere og engasjerte musikere ble redningen.

Kirkens Nødhjelp arrangerte en rekke Livestream-konserter i løpet av Fasteaksjonen. Mest penger fikk Sigvart Dagsland inn, og vi fikk komme inn i hjemmet til han og kona Karoline Krüger. Helt smertefritt gikk det ikke, da Dagsland rev ned store deler av lydutstyret sitt. ”Sånn er det å spille live”, smilte han og tok noen sekunder for å sette opp utstyret igjen.

Et par av Kirkens Nødhjelps trofaste støttespillere, Gisle Børge Styve og Heine Totland, var blant de som stilte opp og holdt konsert live på nettet – Vi hadde kalenderen full, så var den plutselig helt tom. Vi savnet å spille konserter, forteller musiker Heine Totland.

SPESIELL SITUASJON

Totland og Styve har de siste årene spilt 450 forestillinger og solgt 80.000 billetter med sine musikalske humorforestillinger ”Musikk e komme for å bli” og ”Musikk Folkens!”. Alt måtte naturligvis avlyses. – Det er en veldig spesiell situasjon for oss alle. Jeg har vært en travel artist i mange år, nå er det plutselig helt slutt. Men jeg er optimist og håper verden snart vil vende tilbake slik den var. – Når vi først spiller en direktestrømmet konsert, er det fint å kunne støtte en organisasjon som gjør en så viktig jobb for sårbare mennesker i verden. Vi er veldig glade for å ha fått denne muligheten, sier Totland.

NY ERFARING

- Det var kjempegøy å spille vår første livestream-konsert. Det var god stemning på sett, og vi hadde god tid til å teste ut alt vi skulle før konserten. Det var som å spille en direktesendt konsert, uten den tryggheten du har når det sitter publikum i salen. Jeg måtte minne meg selv på at det satt folk der ute og fulgte med hjemme fra stuene sine, sa Gisle Børge Styve etter konserten.

Styve og Totland har tidligere spilt til inntekt for Kirkens Nødhjelp, og det var naturlig for dem å si ja da de ble spurt. – Det er veldig fint å få støtte en organisasjon som hjelper verdens sårbare, som er spesielt utsatte nå. At man kan få lov å bidra til det er et privilegium. Den første dagen, da jeg skjønte alvoret, og mye ble avlyst, gikk jeg i samme fella som så mange andre. Jeg tenkte: hvordan kommer dette til å påvirke meg? Men denne krisen påvirker jo oss alle. Vi må stå i dette sammen og gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg føler med alle som sliter, og håper at dette ikke varer for lenge. Dette er en tid som vi kommer til å huske lenge, sier Børge Styve, som prøvde seg på noe nytt under konserten.

– Jeg spilte på et Hammond B3-orgel fra 1959. Jeg liker å lære meg nye ting og har alltid hatt en drøm om å eie et ekte Hammondorgel. Når Heine og jeg bestemte oss for å lage forestilling nummer to, ville jeg ha med et slikt orgel. Det var utfordrende å lære seg motorikken, og det tok mye tid. Rundt åtte timer hver dag i et halvt år.

I løpet av Fasteaksjonen spilte seks artister, og til sammen ble det samlet inn 1,6 millioner antall kroner. I tillegg til konsertene leste Svein Tindberg fra Bibelen. – Til slutt var vi så heldige å få Svein Tindberg med på laget, som gjerne leste Påskefortellingen fra Markusevangeliet for oss i påsketiden. Dette ble streamet skjærtorsdag, langfredag og 1. påskedag kl 10. 1700 fulgte streamingen live, og enda flere så den i opptak. For Kirkens Nødhjelp, som har alle kirkene som oppdragsgivere, var dette en flott måte å avslutte fastetiden og aksjonen på – med budskapet om oppstandelse og håp når alt håp synes å være ute, sier prosjektleder Kristin Morseth.

Tekst: Kristine Eid
Foto: Trond-Are Utle