02 2020

Superheltene inntar kirkerommet

Du trenger ikke ha superkrefter for å redde verden! Du kommer langt med et godt hjerte og to tomme hender.

– Nå har jeg snart nådd målet mitt, neste mål må være en million kroner, sa fem og et halvt år gamle Olve Kartveit Rolfsnes da han startet med å samle tomflasker til Kirkens Nødhjelps TVaksjon i 2014. Da hadde han pantet flasker for tusen kroner.

– I dag er jeg oppe i 43.000 kroner, sa Olve fornøyd da han inntok Kirkens Nødhjelps Inspirasjonssamling med en hjemmesydd superheltkappe. Og han gir seg ikke med det første. Når han ser en tomflaske, tenker han på bøssa han har hjemme fra Kirkens Nødhjelp. – Men først og fremst bruker jeg Facebook til å spørre naboer og venner om de har noen tomflasker hjemme som jeg kan hente og pante og sende til Kirkens Nødhjelp, forklarer Olve.

Olve ble inspirasjonen til Kirkens Nødhjelps superheltkonsept, som er blitt alt fra diplomer til kalendre og aktivitetshefter. Den røde tråden i konseptet er at alle kan gjøre litt hjemme i sitt eget nabolag, som for eksempel å pante flasker.

DIAKONAL SUPERHELT

Hilde Renate Bergly dukker også opp i superheltdrakt, men denne har hun kjøpt på Internett. Hun er ansatt som diakon ved Kirkelig Fellesråd i Nes og deles av seks ulike menigheter som har bestemt seg for å satse spesielt på Fasteaksjonen og internasjonal diakoni. – Superheltkonseptet passer kjempebra til å forklare barn og unge om hvorfor det er viktig å kjempe mot urettferdighet, og vise dem hvordan de selv kan være superhelter i hverdagen. Jeg pleier å spørre dem om hvordan man kan være superhelt, og da får jeg gode svar, sier Bergly.

Et av svarene hun har fått, er «Superhelt redder dagen». – Barna ser at det er lettere å være superhelt enn man tror, sier Bergly som passer på å gi barna et superheltdiplom de kan ta med seg selv slik at de ikke glemmer å være helter i hverdagen.

– Det gjør inntrykk når det kommer inn en voksen i kirka som løper rundt i superheltkostyme. Presten i fjor hadde den på under prestedrakten og rev av seg de liturgiske klærne under en familiegudstjeneste. Det tok helt av da hun stod der som en ekte superhelt, sier Bergly, som ikke har tenkt å gi seg som superhelt med det første

Tekst: Aina Johnsen Rønning
Foto: Håvard Bjelland