Kirkens Nødhjelp Magasinet

Bevarer skogen og skaper arbeidsplasser

Guatemala

Bevarer skogen og skaper arbeidsplasser

I Chajil Siwan-parken i Guatemala finnes det en svært vakker skog. Der vokser det høye løvtrær som strekker seg 20–30 meter mot himmelen. Midt inne i skogen er det laget en natursti som lokker turister hit.

TEKST OG FOTO: Johan Hindahl.

Den vakre naturparken er oppkalt etter en fugl som lever i området. I parken finnes det også planter som kan brukes til å lage medisiner. Her er det en lekeplass til barna, et område for grilling, muligheter for å kjøre zipline og et utkikkspunkt der man kan speide etter de mange fugleartene som lever her i parken.

På naturstien som går gjennom skogen, kan man velge å gå tur med en lokal guide som følger deg, eller man kan sykle. Trærne er veldig store og minner om trær jeg har sett i naturseriene til David Attenborough og i Tarzan-tegneseriene fra barndommen.

TAR VARE PÅ SKOGEN

Mens jeg går på stien med guiden, tenker jeg at det er gøy å se et prosjekt som har satset på guatemalanske besøkende, og som etter langvarig arbeid har nådd ut til folk, og faktisk har klart å skaffe stabile inntekter over tid. Lokalsamfunnet i Guatemala har gjennom mange år fått støtte fra Kirkens Nødhjelps partner Utz Che. Organisasjonen arbeider for å støtte ulike lokalsamfunn i å ta vare på skogene sine.

– Da vi åpnet naturstien for besøkende i 2012, kom det ingen turister hit de første seks månedene. Vi diskuterte om vi skulle stoppe initiativet, men vi skjønte etter hvert at vi måtte vente litt før vi ville få noen besøkende. Nå har vi mellom 50 og 70 besøkende på en vanlig uke, og i påskeuka kan det komme opptil 150 personer hver dag, forteller Walter Alvarado, som er administrator for parken.

Skogen ligger på rundt 2000 meter over havet og brer seg utover 900 mål i områdene rundt landsbyen Chuamanzán. Parken gir arbeid til 16 lokale innbyggere, og turistene som kommer hit, er i hovedsak guatemalanere som bor i hovedstaden, og er på dagstur. Innimellom har de også campingturister. Tre områder i skogen er avsatt til camping.

Bilde 5.jpg
Inne i skogen på en hengebro sammen med kolleger fra vårt felleskontor, Jotay Guatemala. Fremst i bildet står Kirkens Nødhjelps
landdirektør i Guatemala, Flory Yax.

SØNDAGSTUR

Guiden forteller at folk i Chuamanzán er opptatt av å bevare denne skogen fordi det er mange vannkilder der. Mange steder i Guatemala står lokalsamfunn der det bor urfolk, i konflikt med store selskaper som ønsker å tjene penger på utbygging av deres naturressurser.

Det er ikke så mange steder man trygt kan gå tur i hovedstaden Guatemala City, så mange av de som har bil, tar en søndagstur ut av byen – og parken Chajil Siwan har tydeligvis blitt et reisemål for en del av dem. Søker du opp parken på Tripadvisor, finner du begeistrede anmeldelser.

For Kirkens Nødhjelp er det viktig å være med på å bevare denne skogen og vannkildene og samtidig bidra til å skape lokale arbeidsplasser. Det har de klart å gjøre i denne landsbyen.