02 2022

Når alarmen går

Når alarmen går

24. februar invaderte Russland sitt naboland Ukraina – og utløste med det den raskest voksende flyktningkrisen i Europa siden andre verdenskrig. Millioner har forlatt et krigsherjet land. Millioner er på flukt internt i Ukraina.

Vi som jobber i Kirkens Nødhjelp, er vant til kriser. Vi må ofte håndtere flere kriser samtidig. Det er likevel uvanlig at krisene inntreffer så tett på Norge.

Da finner vi trygghet i 75 års erfaring med nødhjelpsarbeid og krisehåndtering. I katastrofer er situasjonen kaotisk, og da er koordinering av arbeidet alfa og omega. Og det er de erfarne aktørene best på. Vi kan rykke ut raskt og samarbeider med andre organisasjoner for å sikre hjelp til flest mulig mennesker.

I dette nummeret kan du lese om arbeidet vi gjør i Ukraina og nabolandene – og hvorfor det er så viktig. Men du kan også lese om noen av de andre krisene i verden. I vinter ble Malawi rammet av to ødeleggende flommer. I Afghanistan står halve befolkningen i fare for å sulte. I Myanmar er situasjonen fortsatt svært krevende etter militærkupp i fjor.

De andre krigene, katastrofene og flyktningstrømmene tar ikke slutt, selv om verdens øyne er rettet mot Ukraina. Folk i nød skal ha hjelp – uansett hvem de er, og hvor de bor.

Krigen i Ukraina har også forverret situasjonen i flere sårbare land. Ukrainas fruktbare matjord har gitt landet kallenavnet «verdens kornkammer», og flere fattige land har importert store mengder korn fra Ukraina. Når det ikke lenger er mulig, stiger prisene, og mennesker kastes dypere ut i fattigdom.

På den mer gledelige siden har vi lagt bak oss en fasteaksjon med svært gode resultater. Det varmer å se den store givergleden hos det norske folk og det store engasjementet blant frivillige, konfirmanter og menigheter.

Det varmer også å se at mange melder seg som faste givere til Kirkens Nødhjelp i en usikker tid som også byr på vanskeligheter her hjemme. Vi takker for tilliten og jobber hver dag for å leve opp til den.

Sammen med dere fortsetter det viktige arbeidet med å gi hjelp til dem som trenger det mest – enten de er i Malawi, Afghanistan, Myanmar eller Ukraina.