Kirkens Nødhjelp-magasinet

Rømte fra familievold

Burundi

Rømte fra familievold

37 år gamle Beatrice Niyibzi hadde levd i frykt for sin egen mann i flere år inntil han en dag angrep henne med machete. Hun rømte og fikk medisinsk hjelp av de lokale Leger uten grenser, som sendte henne videre til Inabeza-senteret, drevet av Kirkens Nødhjelps partner i Bujumbura. Der fikk hun psykososial hjelp, juridisk hjelp og midlertidig bosted. Med hjelp fra lokale myndigheter sørget vår partner for å få ektemannen fengslet, og selv om rettssaken ikke er ferdig behandlet, dro Beatrice hjem – for å finne barna sine i en dårlig forfatning.

– Min første tanke da jeg ble angrepet, var å forlate hjemmet mitt for alltid, men barna er min viktigste prioritering, og da må jeg ha styrke til å bære skjebnen min, sier Beatrice.