Kirkens Nødhjelp-magasinet

Norske jenter tortureres

Tema: Kjønnsbasert vold

Norske jenter tortureres

Faren hennes ble drept for arbeidet med barnesoldater. I 2010 dro hun tilbake til Somalia for å ta over farens livsverk. Nå har hun fått en ny utfordring. Jenter fra Norge og andre vestlige land som sendes til foreldrenes hjemland for å bli tvangsgiftet og gode muslimer.

Ilwad Elman tror ikke foreldrene vet hva som møter barna de sender til internatskoler i Somalia. De har sett reklamefilmer på TV som lover foreldrene å gjøre barna mindre vestlige, men realiteten er at barna blir slått, lenket fast og tvunget til å lese koranen i timesvis hver dag.

– Dette er tortur. Vi har sett at jenter helt nede i 13-årsalderen sendes ned til disse internatskolene for å bli mer tradisjonelle og tvangsgiftes i Somalia. Selv de over 18 har vanskeligheter med å komme seg unna. De fleste barn gir jo passet sitt til moren sin når de skal reise, sier Elman.

Ilwad jobber i Elman Peace and Human Right Centre i Somalia. Det siste året har de hjulpet norske jenter som er sendt tilbake til foreldrenes hjemland for å bli mindre vestlige. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

De tas med til Somalia under dekke av å besøke familien eller delta i et bryllup, og sviket er enormt for jentene som blir overlatt i fremmede menneskers vold i en kultur som de ikke har vokst opp i. Mange av jentene vil ikke ha kontakt med foreldrene etterpå, sier Elman, som tror foreldrene hadde tenkt seg om to ganger dersom de hadde visst hva de faktisk betaler disse internatskolene for. Arbeidet med å hjelpe jentene er svært farlig.

– Det er skuffende at det eneste man klarer å enes om i Somalia, er at man ikke skal snakke om kjønnsbasert vold. Da vi i 2011 etablerte Somalias første krisesenter for voldtatte kvinner, stilte presidenten opp på en pressekonferanse og slo fast at det ikke fantes voldtekter i Somalia. Vi jobber også i skyggen av et annet tabu – nemlig å gripe inn i foreldrenes oppdragergjerning, sier Elman, som selv lever under trusler. Hun vil likevel ikke flytte tilbake til Canada, der hun er oppvokst.

– Jeg ville ha elsket å flytte tilbake, men jeg ble forelsket i min mors arbeid. Hun dro tilbake noen år tidligere for å ta opp der pappa slapp. Jeg skulle egentlig bare besøke henne, men så hvor mange som trengte den hjelpen hun kunne gi, og ble værende. Det er en kritisk masse av kompetanse som mangler i Somalia fordi millioner har flyktet til utlandet. Det er viktig at noen returnerer, for etter 26 år med krig trenger vi noen som kan se på kulturen med nye øyne og si ifra dersom noe er usunt. Min måte å tenke på kan inspirere andre til å endre uheldige mønstre, sier 26-åringen.