03 2018

Rent vann – men hvor mange liter?

Aktuelt: Innovasjon

Rent vann – men hvor mange liter?

Flere millioner mennesker får hver dag rent vann fra en av Kirkens Nødhjelps mange tusen brønner. Men hvor mange liter utgjør det? Det vet ingen – enda.

Selv om det egentlig finnes mer enn nok ferskvann til alle mennesker på jorda, mangler fremdeles én av ti tilgang på rent vann. En av Kirkens Nødhjelps aller viktigste oppgaver er derfor å sikre tilgang til vann til mennesker som ikke har det. Gjennom å borre nye brønner og lage pumpesystemer bidrar Kirkens Nødhjelp hvert år til at millioner av mennesker får tilgang til livsviktig vann.

Spør Petter Smart…

Det som imidlertid mangler, er tall på nøyaktig hvor mange liter vann Kirkens Nødhjelp leverer.

Dette har webredaktør og hobbyoppfinner Håvard Aagesen tenkt å gjøre noe med.

Håvard er utdannet samfunnsgeograf og har jobbet med kommunikasjon i Kirkens Nødhjelp i to år. Nå har han fått 1,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å utvikle en liten vannmåler som forhåpentligvis skal kunne festes på alle Kirkens Nødhjelps vannpumper rundt om i verden og måle nøyaktig hvor mye vann Kirkens Nødhjelp leverer ut.

Planteinspirasjon

– Ideen kom egentlig fra potteplantene mine hjemme, sier Håvard. I leiligheten i Oslo har han laget en liten vanningsstasjon hvor ulike sensorer måler fuktigheten i plantejorden, for så å automatisk sette på vanning av plantene om det blir for tørt. Plantene hjemme ble grønne og fine, og Håvard funderte på om denne teknologien kunne gjøre nytte for seg i Kirkens Nødhjelps arbeid ute. Han tok spørsmålet opp med kollega Alex Klein, og sammen fant de ut at en lignende teknologi kunne brukes for å måle hvor mye vann Kirkens Nødhjelp leverer.

– Når vi vet hvor mye vann som leveres, kan vi sammenligne disse tallene med befolkingen for øvrig og på den måten finne ut om antallet liter vi leverer, er så høyt som det burde være, sier Håvard.

Vannmålere i seg selv er ikke noe nytt, men mye av det allerede eksisterende utstyret er dyrt og vanskelig å tilpasse områder som Kirkens Nødhjelp jobber i. Håvards oppfinnelse er en vannmålerpropell som er festet til en liten datamaskin med et simkort i. Denne sender ut mobilsignaler hvert tiende minutt til en felles base med status på akkurat den pumpen. Den kan fortelle hvor mye vann som pumpes opp, og når på døgnet det skjer. Man vil også kunne få beskjed hvis for eksempel pumpen blir ødelagt, og dermed kan man sende ut noen som raskt kan fikse dette. På sikt håper oppfinnerne at det også blir mulig å få informasjon om kvaliteten på vannet.

Prøv deg frem og bli en ekte oppfinnersuperhelt!

Om vannmåleren til Håvard fungerer som den skal, vil den potensielt kunne bidra til masse verdifull informasjon som kan sikre enda bedre vanntilgang for mennesker rundt om i verden.

Slik ser en av prototypene til en vannmåler ut.
Slik ser en av prototypene til en vannmåler ut. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

Men hva er så hans råd til oss andre som har lyst til å bli oppfinnere?

– Lek deg med teknologien! Husk at den i seg selv ikke trenger å være revolusjonerende. Finn heller frem ting som er lett tilgjengelige, og prøv å tenke ut nye bruksområder for disse.

Nå som sommerferien nærmer seg, går plantene en tørr tid i møte. Vakre blomster lider dessverre plantedøden fordi glemske naboer ikke vanner slik de har lovet. Sommeren er med andre ord en perfekt mulighet for å lage din egen selvvanningsstasjon. Finn fra plastrør, svamper, bøtter eller gamle mobiltelefoner, klipp og lim og google deg frem, og prøv å sette dem sammen til noe lurt som redder plantene igjennom ferieturen.

Hvem vet – kanskje akkurat din selvvanningsteknologi kan bidra til å både redde kjøkkenhagen til mor OG bli starten på en ny teknologi som gir millioner av mennesker rent vann?