03 2019

Fra ørken til grønn oase

Med nok av rent og trygt vann er livet til landsby-beboerne i Balley forvandlet fra frykt og fortvilelse til framtid og glede.

Landsbyen Balley er 50 km utenfor Garowe, regionshovedstaden i Puntland, en av de to regionene som er aller hardest rammet av den vedvarende tørken i Somalia. Her bor 1500 mennesker, som lenge har hatt det svært vanskelig som følge av mangelen på vann. I fjor reparerte og utbedret Kirkens Nødhjelp den tørrlagte brønnen deres, og på kort tid var livet forandret

– Jeg kan drikke så mye vann jeg bare orker, og akkurat når jeg vil. Jeg vet at mange ikke kan det når det er så tørt i landet vårt. Jeg vet at vi er veldig heldige, sier ti år gamle Maryam Abdirzale.

Ti år gamle Maryam Abdirzale gleder seg over å kunne drikke så mye rent og trygt vann hun bare vil. I fjor reparerte Kirkens Nødhjelp brønnen, og sikret dermed rent og trygt vann til 1500 mennesker i landsbyen Balley i Somalia.

Sulten truer

Fire år på rad har regnet uteblitt i de mest utsatte regionene i Somalia. Fortvilende nok var nedbøren minimal også under Gu, den siste regnsesongen i april og mai. 2,2 millioner mennesker er ifølge FN truet av sult de kommende månedene. Det er 40 prosent økning bare siden januar i år og tilsvarer nær 18 prosent av landets befolkning. De fleste dyrene er for lengst døde, og folk har lite eller ingenting å leve av.

Håpet tilbake

I Balley er situasjonen langt lysere. Takket være våre fastgivere, slike som deg. I tillegg til de 1500 som bor i landsbyen får ytterligere 27 familier, nomader som har mistet alt, vann. Disse har slått seg til rundt landsbyen det siste halvåret.

– Vi mistet alle dyrene våre i tørken. Vi hadde ikke vann og ikke noe å leve av, sier Hafso Abdullahi Musse (30). Familien kom for tre måneder inn fra den knusktørre ørkenen og til landsbyen hvor de nå bor. Her blir de tatt godt hånd om.

– Vi hadde ikke klart oss uten vann og hjelpen fra alle de snille menneskene i landsbyen. De gir oss litt mat, og nå har vi også fått noen geiter. Fra absolutt ingenting har vi nå fått håpet tilbake, sier Hafso.

Verdifullt grønt

Midt i den pågående og alvorlige tørkekrisen i Somalia står frukt-og grønnsaksåkeren grønn og frodig i landsbyen Balley. Vegetarprosjektet iverksatt av Kirkens Nødhjelp sørger for verdifull mat, og på sikt skal det også gi inntekter ved salg på det lokale markedet.

Det mest oppsiktsvekkende i landsbyen er likevel et stort område fullt av bugnende grønnsaker. På rekke og rad dyrkes det alt fra tomater og agurk til mais og chili. De flittige grønnsaksbøndene svinger hakken høyt i den stekende sola nå nye furer graves. Det såkalte vegetarprosjektet er iverksatt av Kirkens Nødhjelp og gir allerede kjærkomne grønnsaker til alle i Balley.

– Med stadige utvidelser er planen å etter hvert selge grønnsaker på det lokale markedet. Dette vil gi verdifulle inntekter i et område sterkt preget av tørke og sult, sier Reuben Chepkonga, prosjektansvarlig i Kirkens Nødhjelp.