03 2019

Klimaet truet Emebet, men nå har hun tredoblet produksjonen

Hele landsbyen sto i fare. Flere hadde flyktet. Men det var før et kildevann og nesten tre kilometer med kanaler fikk fart på jordbruket.

For trebarnsmoren Emebet Mekonnen (36) så det mørkt ut. Hun hadde jobbet med jordbruk siden hun var 21 år, men tørke og flom gjorde det vanskelig å leve av det de høstet. Familien sultet, hun var fattig og slet med å skaffe nok mat til familien sin. På det meste klarte bøndene i landsbyen å høste en gang i året. For to år siden snudde det.

Gir vann til 173 bønder

Vi er i Gorigo-distriktet noen timer utenfor hovedstaden i Etiopia. Omkranset av fjell er landsbyen utsatt for stekende sol, leirras og flom. Avling etter avling har blitt ødelagt. Bøndene måtte hente vann i et kildevann for å vanne, noe som tok lang tid og begrenset hva de kunne dyrke. Landsbyen vi besøker i dag, er frodig, grønn og bugner av grønnsaker.

Kirkens Nødhjelp har vært med på å bygge 2,6 kilometer med kanaler som sørger for vann til 173 bønder. Fra et kildevann strekker kanalene seg utover landskapet og vanner jordene så ofte det trengs. Kanalene har porter ut til hver bonde, som bytter på å vanne etter en avtalt timeplan. I enden av kanalene er det tre tanker. De fyller seg opp med overskuddsvann, som igjen brukes til å vanne videre eller slukke tørsten til dyra.

En av bøndene som er med i bondelaget, er Emebet. Hun har hatt et hardt liv, men nå kan hun endelig senke skuldene og se at familien klarer seg. Men slik har det ikke alltid vært. Hun fikk sitt første barn da hun var 17 med en mann foreldrene hadde funnet til henne. Etter hvert ble de en familie på fem. Hun og mannen hadde dårlig råd, men litt etter litt klarte hun å kjøpe opp land. Hun solgte noen dyr og tok opp lån i banken. Dessverre var det lite å hente. Avlingene uteble, men for to år siden snudde det for henne og 172 andre bønder.

– Takket være irrigasjonskanalene har jeg nå et forutsigbart levebrød, selv om det er tørke. Vannprosjektet har gitt oss en helt annen livskvalitet, forteller hun.

Hele livet har blitt bedre

Med vann rett utenfor gården bestemte hun seg for å satse på løk, kål og avokado i tillegg til andre grønnsaker. Takket være irrigasjonskanalene til Kirkens Nødhjelp har hun tredoblet produksjonen. Fra å høste en gang i året høster hun nå tre ganger i året. Det er også bygd flere demninger i området for å stoppe leirras og flom. Emebet forteller at hele livet hennes har blitt bedre.

– Jeg har bygget ut huset, fått ståltak og kjøpt flere dyr. Jeg klarer å betale ned lånet, en sum til kirken og skatter og avgifter. Det er jeg stolt av.

Samtidig kan hun følge opp barna. Den gode inntjeningen har gjort at et av barna har åpnet kiosk, et annet jobber med matproduksjon av dyr, og det tredje jobber sammen med henne og mannen på jordene.

– Det er ikke bare jeg som har fått det bedre. Flere kan bli boende, og hele landsbyen har fått det bedre. Siden regnet kommer så sjelden, har kanalene reddet avlingene slik at vi kan leve godt.